Agave-sirup – mit bedste bud på sødemiddel

Hvad skal sukker erstattes af?

Jeg anbefaler aldrig kemi til erstatning af sukker. Det smager for det første dårligt – nemlig af kemi. Dernæst påvirker det stadig din insulinproduktion, appetitregulation og din hjernekemi.

Lyder reklamerne for kunstigt sødede produkter for gode til at være sande – så hold dig til din intuition – lad dem stå på hylderne! Du bliver skuffet, snydt og fed af dem.

Klidpandekager

Stevia?

Ja, det er et naturprodukt. Det er hvinende sødt og dermed påvirker det også hjernen, som udskiller lykkehormoner – uden grund – for der var ingen kalorier med.

Igangværende forsøg undersøger lige nu, om det giver en forøget risiko for udvikling af depression.

Jeg kan personligt ikke lide smagen.

Hvad så?

Det bedste alternativ til sukker er efter min mening agavesirup. Det kan både kommes i kaffen og på ens Skyr, jordbær, grød, pandekager osv – og det smager godt.

Det indeholder næsten ligeså mange kalorier som almindeligt sukker – men det virker anderledes i kroppen.

Alle helsekostbutikker og store supermarkeder sælger dem i både lyse og mørke varianter (den mørke er lækrest og mest karamelagtig) og Netto har dem også tit på deres særlige tilbudshylder og prisen ligger mellem 20-50 kroner pr styk. En flaske varer i lang tid.

Lavglykæmisk

Underligt nok, så er agavesirup lavglykæmisk og dvs den påvirker ikke blodsukkeret særligt meget. Kan man så bare slubre det i sig? Nej, desværre!

Mest fordi du så aldrig kommer ud af sukker. Du vil vedligeholde dit kære sukkercenter i hjernen og det vil snart kræve den ægte vare og få dig til at falde i hos Moster Oda, Seven-Eleven eller hos Sukkerveninden.

Mere om lavglykæmisk kost her

Du ønsker jo heler ikke at erstatte et misbrug med et andet

OG agavesirup består hovedsagelig fruktose, som omsættes i leveren, der dermed belastes og trigges til at danne fedtleverceller. Dette sker IKKE ved en teskefuld i ny og næ, ligesom man heller ikke får fedtlever af frugt (i almindelige mængder).

Balance

Alt afhænger af balancen i din kost. Jo sundere den er, jo mere sirup kan du tillade dig at forsøde tilværelsen med. Du vil meget nemt kunne mærke, hvornår det er tid til at stoppe op og sætte mængden ned. Du vil simpelthen miste noget af din nyfundne energi og du vil have svært ved at styre udenom hverdagens fristelser. Altså bliver hverdagen mere tung at danse med – og hvem gider det?

Altså

Agavesirup med måde og nyd at du stadig har din stærke energi, kønne hud, flade mave og gode humør! Hvem har brug for sukker..

OG det smager forrygende ovenpå pandekager:

Butterbeanspandekager med hasselnødder

Se pandekageopskriften her

God fornøjelse! 

Anne Seidelin – Kostvejleder København – fordi hverdagen er lettere uden sukker.

“Startede hos dig forrige tirsdag (12/2). Har nu smidt 4,4 kg og mistet 3 cm om livet!!!!
Det har kostet en ordentlig omgang hovedpine i 3 dage, da jeg droppede sukkeret og det søde “sunde”, men det har været det værd (se mere).

Posted in Sukker, Tips og tricks
1 Comment » for Agave-sirup – mit bedste bud på sødemiddel
  1. Anne Seidelin siger:

    Hei Anne! Kigger tit forbi og hygger mig med din blogg! Bland annet er erter og kål
    blevet en ny hit hos mig, tak for det:) Har lest dit indlæg om Agave sirup, men er
    der ikke forskel på Agave sirup og Agave nektar? Jeg mener jeg har lest at nektar
    er sundest og mest GI venlig…Jeg er ny i “sødemiddelverden” men kan god lide
    Agave nektar. Ville vært spennende med mer om sødemidler som stevia, sukrin og
    lukuma, som et alternativ til bla dadler:) Synes du ellers har en deilig og positiv
    tone i bloggen.

    M.

    Kære M.

    Tillod mig lige at poste dit indlæg her, da flere måske kan have glæde af svaret.

    Ved den mængde man bruger af agave er det helt uden betydning om den er Raw eller opvarmet. Nektar er Raw-udgaven og der findes muligvis en smule flere mikronæringsstoffer i den end i den opvarmede udgave (sirup). GI vil også være stort set identisk.

    Derfor bare gør din verden lidt enklere – køb den der er lettest at få fat i og nyd den i små doser på din skyr fx.

    Tak for indspark til nye indlæg.

    Der skal nok følge mere om sødestoffer. Foreløbig er agave og dadler klart at anbefale og Sukrin og de andre kunstige sager, kan godt gå hjem til fabrikken igen..

    Bedste hilsner, Anne.

3 Pings/Trackbacks for "Agave-sirup – mit bedste bud på sødemiddel"
Gratis kostplan og nyhedsbrev:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier