Bare en slentretur – ro på blodsukkeret

Hvis du gerne vil undgå blodsukkerstigninger efter måltiderne, så kan en slentretur gøre det! Det er budskabet fra norske forskere ved Oslo universitet. De har målt blodsukre før, under og efter måltider på en gruppe mænd og kvinder.

Resumé

Den korte udlægning af studiet er, at 40 minutters rolig gang (næsten hvilepuls) er lige så effektiv som hård kortvarig træning. Og 40 minutter er væsentlig mere effektiv end 20 minutter.

Hvordan

Rent praktisk betyder det, at du skal sørge for at foretage dig bare et eller andet efter måltidet. Fx vil det være nok at lave husarbejde, vasketøj, opvask eller lege stoleleg med ungerne efter aftensmaden.

Om morgenen bør du spise morgenmad, før du går i bad og laver andre morgenting.

Til frokost må du planlægge dine arbejdsopgaver, så du måske kan stå/gå/rumstere med et eller andet efter maden.

Fokus

Så længe din krop er i gang i 40 minutter, så forbliver dit blodsukker stabilt.

Resultat

Fordele: færre cravings, færre infektioner, mindre taljemål, mere overskud, bedre nattesøvn osv, osv, osv..

Planlæg

Planlægning er det vigtige her. Mad først – så aktivitet!

Væk fra divaneseren

Forskerne hygger sig med at overveje, om det er derfor vores mandlige ældre medborgere i dag, har flere hjertekar-sygdomme end kvinderne. Fordi mændene traditionelt set, har fået lov til at ligge på divaneseren efter måltiderne, mens konen har taget sig af hus og børn. Hmmm…

Videnskabelige kilder

Postprandial light physical activity blunts the blood glucose increase, Preventive Medicine, 2006, vol 42, s 369–371. doi.org/10.1016/j.ypmed.2005.10.001

Very light Physical Activity after a Meal Blunts the Rise in Blood Glucose and Insulin, The Open Nutrition Journal, 2008, vol 2, s 94-99.

Slow postmeal walking reduces postprandial glycemia in middle-aged women, Appllied Physiology, Nutrition, and Metabolism, december 2009, vol 34(6), s 1087-1092.

Slow post meal walking reduces the blood glucose response: an exploratory study in female pakistani immigrants, Journal of Immigrant and Minority Health, 2012, vol 14(5), s 816-822. DOI: 10.1007/s10903-012-9

 Anne Seidelin – Kostvejleder, Coach og Sygeplejerske – gode små hverdagsråd.

Anmeldelse FB Kirsten

Posted in Motion, Sukker, Tips og tricks
Gratis kostplan og nyhedsbrev:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier