Sunde brunkager – sødet med dadler

Hvorfor laver du ikke bare almindelige brunkager?

Hvorfor spiser du ikke bare den ægte vare?

Hvorfor ikke bare nøjes med et par stykker?

Kan du ikke bare tage dig sammen?

Det er da bare at tage en beslutning!

Siger hende din irriterende veninde, der spiser, hvad der passer hende – uden at tage på. Hende der aldrig kunne finde på at spise mere end 5 småkager – og slet ikke føler sig snydt. Hende der har en dåse brunkager, hun kun åbner, når der er gæster.

Hun stiller den endda på plads igen, når de er gået – selvom der er flere tilbage.

Bare?

For dig en fuldstændig umulig tilstand.

Uopnåeligt.

For du tænker ikke på andet end mad – døgnet rundt.

Planlægger måltider, laver strategier, tjekker opskrifter, registrerer maden på madlog, læser den sidste nye sundhedsbibel, køber Iform, overvejer den næste kur. Bruger en masse energi. Føler dig fanget.

OG er bange for – endnu en gang – ikke at kunne holde dine egne aftaler om sundhed og balance. At fejle, ikke slå til, at mislykkes med endnu et projekt…

Lyder det bekendt?

Så har du det, som de fleste af dem, der opsøger mig.

Ønsket er i bund og grund: At få et naturligt forhold til mad.

At kunne spise helt almindelig mad, i almindelige mængder på almindelige tidspunkter – og få en helt almindelig velfungerende krop.

Det er ikke uopnåeligt.

Eller for stort et ønske.

Ja, det KAN læres.

Men det skal læres fra bunden.

Det tager tid. Der findes ikke et quickfix. Hypnose virker ikke (rigtig mange har prøvet). Selvhjælpsbøger virker ikke. En ny kur virker heller ikke.

At slå sig selv oveni hovedet og bilde sig selv ind “At det kan du da sagtens selv finde ud af – nu tager du dig edermaneme sammen!!!” – det virker SLET ikke.

Det virker at få hjælp.

Hjælp til at se indad.

Finde ud af, hvor dine strategier, overbevisninger og selvsabotage kommer fra. Hvad hjælper de dig med? Hvordan kan de erstattes med strategier, som støtter dig.

Få en indre dialog, som er kærlig og støttende istedet for evigt bebrejdende. Og det kan tage lang tid.

Men gevinsten ved at kunne have et naturligt forhold til mad er stor. Du får frigivet enorme mængder af energi, frihed og indre ro – tænk hvad det kan bruges til.

Indtil dine nye strategier og dialoger er på plads, så giver det stadig mening, at dine treats er lidt anderledes end de andres.

Det er hundrede gange lettere at styre indtaget af brunkager lavet på dadler og mandler end gammeldags brunkager med mel og sukker. Dadler og mandler er jo rendyrket næring, som din krop kan bruge til noget.

Risikoen for at overspise og belaste dit blodsukker er også mindre. Du ved, når først sukkeret rammer hjernen, så vil den have mere og mere og mere. Sukkeret tager styringen og du står – igen – og ser undrende til.

Er du, kære læser, hende den irriterende disciplinerede veninde, så lad mig give dig et godt råd:

Vær gerne det gode eksempel, men ti stille, dine gode råd og undren giver kun endnu mere dårlig samvittighed – som fører til endnu mere overspisning. Bare vis, at det kan lade sig gøre – ord er ikke nødvendige.

Tilbage til brunkagerne..

I min verden, så smager de her brunkager bedre end de rigtige.

Jeg er ret vild med dem – det er mine kunder også – og også mine irriterende veninder (jeg elsker jer).

De er lavglykæmiske og du beholder derfor din gode energi.

Og består kun af mandler, dadler og krydderier og tager max 15 minutter at lave.

Det er dem her:

dadelsmåkager

Opskrift sunde brunkager

(til en lille portion som på billedet)

50 gram dadler

100 gram mandler

2 teskefulde kanel

1 teskefuld stødte nelliker

½ teskefuld stødt ingefær

Fremgangsmåde:

Dadler og mandler hakkes groft med en kniv og blandes med krydderierne.

Form små kugler, der trykkes flade på bagepapiret (eller vær kreativ med udstiksforme).

Sættes i ovnen 15 minutter på 200 grader til de er sprøde udenpå og seje indeni (bliver lidt karamelagtige).

TIP: Er du akut lækkersulten en aften, så kan du nøjes med at lave et par stykker. Bare tag en halv håndfuld dadler og en hel håndfuld mandler, hak og bland evt. med andre smagsgivere (fx lakrids, ingefær, mynte eller appelsinskal).

TIP 2: Hvis du vil spise et almindeligt antal, fordi du træner det med at have et naturligt forhold til søde sager, så spis 2-3 stykker og pak resten sammen til en anden dag.

TIP 3: Har du brug for støtte, så tilmeld dig mine gratis 10 nyhedsbreve her på siden. De indeholder al min viden og de bedste af mine opskrifter – og de virker.

God fornøjelse – og husk intens nydelse er sundt!

Anne Seidelin – Certificeret Systemisk Coach – København

“Kære Anne, 

Det er mig som siger mange tak!  Hver gang er der som om jeg opdager noget nyt om mig selv, og det er jeg dig evig taknemlig for.

Tak fordi du følger med i min rejse med ægte interesse! Tak tak tak, tak fordi du er så sød og ærlig. Tak! 

 Tak for dine råd. Jeg vil gøre mit bedste for at efterleve dem. Jeg vil gerne ha alt min energi tilbage og stå op om morgenen og føle at jeg ikke svigter mig selv.

Det er jeg overbevist om at dine råd kan hjælpe mig med. 

 Jeg ser frem til vores næste møde! :-) ha en dejlig dag. 

 Knus, Maja” 

(Maja, Kbh, 24/6-15 efter 2 samtaler i Den Store Pakkeløsning)

Posted in Opskrifter
Gratis kostplan og nyhedsbrev:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier