Motivation – du springer kun – hvis – gærdet er lavt nok!

Sænk overliggeren – og spring..

Dårlig samvittighed er blevet en alt for stor del af hverdagen – nærmest som en kronisk sygdom. En sygdom der dræner os for energi, nærvær, spontanitet og glæde.

Jo mere den får lov at fylde, jo mere dræner og suger den dårlige samvittighed kraften ud af dig. Til sidst sidder du grå og trist på nederste trappetrin:

Dårlig samvittighed kan kureres!

Medicinen hedder realisme. Prøv at forholde dig helt objektivt til din dårlige samvittighed. Hvad handler den om? Er den voldsom og kompleks, så find et stykke papir og skriv ned.

Overvej disse følgende spørgsmål:

–          Hvad piner mig mest?

–          Hvad er det jeg gerne vil?

–          Hvilke områder er det jeg forsømmer?

–          Hvad er mine mål?

–          Arbejde, fritid, motion, kost, børn, kæreste, familie, økonomi, min gamle bedstemor, oprydning, sundhed (fortsæt selv den uendelige liste…)

Prioriter nu:

Derefter finder du bare ET enkelt område i dit liv, som du vil arbejde med. Find det efter følgende kriterier:

–          Det vil give mig mere energi i hverdagen

–          Det vil gøre mig glad

–          Jeg VED, jeg har tid og mulighed for at gøre det

Det skal nemlig være hamrende realistisk!

Accepter, hvis du lige nu er i en situation, hvor dine ressourcer simpelthen ikke slår til. Drop din to-do-liste i en periode. Koncentrer dig kun om, hvad der er absolut nødvendigt. Væk med alt andet! Og fokusér.

Det vil sige, at du skal sætte overliggeren meget lavt.

Hvis du kan sætte den lavt nok – så springer du også!!

Planlægning af handlinger:

–          Gør en lille bitte ting, der bringer dig nærmere dit mål

–          Lad handlingen være latterlig beskeden de første par uger

–          Sæt dage og tid på (fx mandag og torsdag 10 minutter pr gang)

–          Øg derefter mængden af energi du ligger i projektet gradvist

Eksempel fra mit eget liv:

Jeg bryder mig ikke særligt meget om at rydde op og gøre rent – og slet ikke efter andre. Men med to børn der heller ikke frivilligt rydder op og gør rent, så var det begyndt at fylde og dræne.

Der kunne være skældud og sure miner om aftenen og rodet blev ligesom aldrig bedre af den grund.

Hvad var realistisk i den situation?

Efter et lille familiemøde, blev det besluttet, at vi i fællesskab skal bruge 10 minutter på oprydning, de aftener, vi alle er hjemme. I praksis er det:

–          Umiddelbart efter aftensmaden

–          10 minutter med æggeuret sat til at ringe

–          Høj musik på anlægget

–          Alle sætter turbo på

–          Opgaver efter alder

–          Og ikke mindst ros og værdsættelse efter de 10 minutter

Resultat:

På 10 minutter når vi ikke det hele, men der er stadig en verden til forskel. Projektet er nu overskueligt, realistisk – og nærmest hyggeligt. Det er nu et fælles projekt – virkelig rart! Og den dårlige samvittighed er væk – på det punkt.

Magi og motivation skal du selv skabe

Lige så snart du sætter små mål og begynder på små handlinger, så bliver den dårlige samvittighed slanket og medgørlig.

Motivation er aldrig noget som nogen bare drysser ned i din turban – desværre.

Så hvor sætter du overliggeren?

Og hvilket punkt starter du med? Der er kun en vej frem – og det er handling!

Intet er så opslidende som at sidde fast..

På tirsdag er det nytårsaften, lad være med at gå amok med nytårsforsæt, de virker ikke alligevel, men sæt dig for at være opmærksom på, hvordan du har det, og hvordan du gerne vil have det. Sæt en intention om at have et godt liv – det gode liv.

Skab dig det gode liv!

Er det rent volapyk, så er der pladser på mit onlineforløb 7/1-20. Der lærer du om det gode liv helt fra bunden af og i et yderst roligt tempo.

Anne Seidelin – Kostvejleder, Coach og sygeplejerske – samt realist!

PS: Jeg har også plads til nye personlige forløb på Østerbro eller via videosamtaler nu. Få alt hvad du har brug for til en omfattende men meget realistisk livsstilsomlægning.

“Hej Anne,

Jeg skylder dig af hele mit hjerte et stort TAK. Tak fordi du er dig, og tak fordi du lærte mig at spise sundt og fornuftigt og stikke næsen tilbage i sporet igen, når jeg var kommet lidt ud af kontrol. Jeg har ”overlevet” både dejlig lang sommerferie med massere af fristelser og nu også en december måned fyldt med alskens fristelser og en hel del mere ”hygge” end helt godt er :-)

Og alligevel skønne Anne, så er jeg 300 gram fra mit drømmemål, som jeg i foråret ALDRIG i min vildeste fantasi troede ville være muligt, da jeg førhen altid lavede yo-yo vægt og endte med flere kilo på bagdelen end jeg havde smidt på mirakelkuren.

På intet tidspunkt i år er vægten gået opad. Den har i perioder stået stille, eller gået meget langsomt ned, men pyt med det for jeg har bevaret kontrollen over min reptil hjerne og styret den sikkert igennem diverse fristelser med ”fleksibel” hånd. Og det har tilmed ikke engang været svært.

Så i morgen, juleaften, der vil jeg sidde rundt familie bordet og sende dig de kærligste tanker og ønsker om, at du og din familie må få en glædelig juleaften og et knaldhamrende godt nytår.

Af hjertet tak

Knus, Lillian

 

 

Del i dit netværk:

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: