Fathias ægte hummus – traditionel opskrift

I en rolig aftenvagt på Riget for mange år siden, lykkedes det mig, at få lusket den helt autentiske opskrift på hummus, ud af min skønne kollega Fathia Yousef. Den ligger et pænt stykke fra min egen hvidløgsbombarderede version, men fungerer fantastisk godt som dyppelse til grøntsagsstænger i alle farver.

Hemmeligheden ved den ægte hummus er TAHIN – og ikke bare tahin – men tahin i riiiiigelige mængder!!

Du skal ned til din lokale grøntsagspusher af anden etnisk herkomst end dansk og helt ind i de små kringlede kroge af butikken og få en ægte en af slagsen med magiske skrifttegn på – DEN virker!

Til gengæld skal der IKKE spidskommen eller hvidløg i, så er det ikke længere en hummus. Jeg lærte en hel del den aften…

Grunden til, at hummus er så snedig at dyppe i, er at den tilføjer både mættende vegetariske proteiner og blodsukkerdæmpende sunde fedtstoffer. Derudover er kikærter fulde af fiber, zink, folat, magnesium, kalk og fosfor. At det så smager hamrende godt, gør det ikke mindre snedigt!

Opskriften er så enkel, at selv ungerne kan lave den.

Når jeg nu idag er ude og hjælpe kantiner og virksomheder med at blive sundere, så er det en af de første kaniner, jeg hiver op ad hatten. De fleste kan lide hummus, så det er et let sted at starte, hvis der skal flere vegetariske proteiner og sunde fedtstoffer ind.

Det er vigtigt, at du bruger en helt frisk og velsmagende økologisk olivenolie – det er simpelthen en god investering.

Og bare rolig, du bliver ikke fed af olivenolie, den er god for dig og din krop.

Hummus

Opskrift Fathias Ægte Hummus

1 dåse kikærter a ca 240 gram (Fathia koger dem altid selv, så smager de bedst, men dåser fungerer fint)

Saft af ½ citron

4 spiseskefulde tahin af bedste udenlandske slags (skal ikke på køl)

2-4 spiseskefulde god frisk økologisk olivenolie

½ teskefuld salt

Evt lidt vand (½ dl)

Fremgangsmåde:

Skyl og dræn kikærterne.

Det hele blendes til en jævn, blød og lind masse. Vupti!

Fathia serverer den på et fladt fad med olivenolie over og et drys paprika.

Kan opbevares en lille uges tid på køl med et tætsluttende låg på.

Tak Fathia :-)

God appetit og nyd med nærvær!

Anne Seidelin – Kostvejleder, Coach og Sygeplejerske- Østerbro

Mette-Maries graf

I går fik jeg resultatet af den sidste blodprøve – kolesterol var nu i normalområdet – diabetes 2 var nu blevet til præ-diabetes. Fantastisk Anne – stor tak til dig.

13 kilo forsvandt på 12 uger uden problemer (Se mere om Hennings forvandling her).

 

 

Posted in Opskrifter
Gratis kostplan og nyhedsbrev:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier