Syg af fedt – eller af sukker, alkohol og stivelse?

“Anne er du LCHF’er – eller hvad er du egentlig?” Spurgte en journalist i telefonen.

Det affødte en ret lang samtale, for jeg har ikke en enkelt kostreligion, der giver mig alle svarene.

Jeg har lært mine metoder på den gammeldags trial and error måde (som det hedder på jysk).

Da jeg startede i den her kostverden for 11 år siden var lavkalorie slankekure den almindelige måde at tabe sig på.

Jeg var sygeplejerske i et lægehus, der selvfølgelig fulgte Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Kalorietælling og vingummier

Folk tabte sig også fint, de første par uger eller måske i et par måneder, med de helt traditionelle metoder med kalorietælling og tabeller over forbrænding af kalorier ved forskellig fysisk aktivitet – begge dele nøje udregnet og i fine skemaer.

Jeg havde SÅ meget styr på alle mine tal.

Præcis som de officielle myndigheder stadig anbefaler.

Hvis patienterne gerne ville have rødvin, vingummier og hvidt brød i deres kostplaner, så skar vi da bare ned på de andre fødevarer, eller lod dem gå en ekstra daglig tur, så kalorierne passede.

En kalorie var en kalorie – meget enkelt.

Kortvarige resultater

Det prøvede jeg så at arbejde med, selvom jeg med min sygeplejefaglige baggrund ikke kunne forlige mig med de der vingummier og rødvin.

Og sådan gik der et halvt års tid.

Vægttabene holdt aldrig.

Blodprøver og blodtryk var elendige.

Det virkede ikke!!

Patienterne følte sig skamfulde og skyldige.

De fik en følelse af nederlag og manglende rygrad – de kunne jo tydeligvis ikke følge kostplanen.

Mildest talt ikke særlig rart at være vidne til, som hende sygeplejersken, der burde kunne hjælpe.

De traditionelle kure, kostplaner og kostomlægninger var ikke nok – det virkede ikke på den lange bane.

Ingen kunne holde ud at leve på den restriktive og kontrollede måde.

Alle var konstant sultne og småtriste.

Fed af fedt eller sukker?

Jeg gik i gang med at undersøge alt, hvad jeg kunne få fat i af nye studier.

Tilmeldte mig de store internationale forskningsmedier og det viste sig, at den nye forskning på området omhandlede noget så vildt som lowcarb.

Jeg dykkede dybere og dybere ned i materialet og tænkte, at her var der er attraktiv vej ud af kalorieforskrækkelsen.

Det er 10½ år siden.

Dengang æg stadig var farlige!!!

Der var endnu ingen bøger eller anbefalinger på området. Så jeg måtte lave mit eget materiale udfra de forskellige forsøgsresultater.

Ud med sukker og stivelse og ind med de sunde fedtstoffer

Så begyndte der at ske noget med patienterne – både deres vægt og deres humør.

Det var ikke antallet af kalorier – det var sammensætningen af kosten.

Slut med at være flink med det daglige glas rødvin eller det hvide brød til morgenmaden.

Ind med det sunde fedt og grøntsagerne.

Lægerne var skeptiske – meget skeptiske – men jeg kan jo være en lille smule stædig og insisterende…

Hvilken øjenåbner

Mange af dem, jeg arbejdede med hos lægerne, havde skavanker, der gjorde at jeg med jævne mellemrum, blev nødt til at tage blodprøver på dem.

De havde diabetes – både type 1 og type 2.

Hjertekarsygdomme.

Mave-tarmsygdomme.

Forhøjet kolesteroltal.

Fertilitetsproblemer.

Og mange andre tilstande, der kunne relatere til livsstil.

Dem tjekkede jeg i forvejen tit for at følge deres tilstand og for at justere deres medicin.

Lægerne havde ingen forhåbninger om, at kosten kunne bidrage med noget, men de var åbne for mine ideer og forslag.

Når patienterne kom til tjek, fik jeg lov til at instruere dem i mine kostprincipper og tjekke deres biokemi med blodprøver og blodtryk.

I grove træk handlede det om at skære kulhydraterne kraftigt ned og erstatte med grøntsager, sunde fedtstoffer, fibre og bælgfrugter.

Der var resultater på blodtryk, kolesteroltal, triglycerider, fasteblodsukker og langtidsblodsukker (HbA1c) allerede efter ganske få uger.

En kæmpe øjenåbner – for alle.

Nogle af resultaterne var så markante, at lægerne kaldte patienterne ind til en ekstra kontrol, før de accepterede, at det kunne være sandt.

Rigtigt mange type 2 diabetikere kunne undvære insulin, så længe de fulgte den nye kost.

Endelig en metode der virkede

Slut med kalorietælling og slankekure – for altid.

Og pludselig var jeg slet ikke i tvivl om, hvad jeg skulle bruge resten af mit arbejdsliv på.

Det var ikke som sygeplejerske, det var som kostvejleder.

“Smartcarb, healthyfats, moderat protein and lots of veggies” kunne man vel kalde mig (stadig på jysk).

Men mad er jo bare vores brændstof, hvad med resten af livet?

Mad er aldrig bare mad – mad handler tit om følelser og andet irriterende, der forstyrrer vores rationelle valg.

De historier får I en anden dag :-)

Tak for de første 6 år som selvstændig!!

Og tak for kvinden i røret, der fik mig ned ad Memory Lane.

Anne Seidelin – Kostvejledning København – aldrig mere kur og kalorietælling

“Resultatet af min livsstil – betød også at jeg fik de mest almindelige livstil-sygdomme, nemlig for højt kolesterol samt diabetes 2 – hvilket jo ikke kan undre nogen.

Så konsulterede jeg dig. Du vendte op og ned på nogle forestillinger jeg havde i mit hoved – med stor succes. Lad mig lige forklare (se mere om Henning, der spiste sig ud af diabetes her)”

 

Posted in Sukker
Tab 5 kilo på 10 uger:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig gratis og uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier
Skriv til Anne
Loading...