Grisesteg med sprød svær – sundt?

Det kolde vejr giver lyst til noget helt andet mad.

Gryderetter, supper, simremad og store stege.

Mange af mine kunder spørger til grisekød/svinekød – er det ok?

Kød fra firbenede dyr bidrager på ingen måde til sundhed.

Men kødet gør dig mæt,smager godt, og det påvirker ikke dit blodsukker, så på den måde kan det fint være en del af et vægttabsforløb.

Svinekød er også så stor en del af vores kultur, opvækst, minder og hverdagsmad, at det er svært at undvære for de fleste.

At grisene så er pumpet med antibiotika og fremstillet på noget, der ligner en mellemting mellem en fabrik og en koncentrationslejr – det er en helt anden sag. Kan vi være det bekendt? Hvordan påvirker medicinresterne os og vores vigtige bakteriekulturer? For ikke at nævne MRSA…

Vælg derfor dyr der er øko og fritgående.

Dyrt ja, men spis det så til gengæld sjældent og med ekstra stor nydelse – lidt men godt!

Sundheden må du så tilsætte fra tilbehøret! Det nytter desværre ikke noget at servere den med sovs, rødkål fra glas og kartofler – selv om det smager fantastisk – indrømmet.

Sovsen kan være fin nok, bare den er lavet af skyen og ikke fedtet.

Tilbehøret er selvfølgelig en rå rødkålssalat (den er på vej på bloggen), ovnbagte rodfrugter (flere på vej) eller en kraftig salat.

Rester er gode til madpakkerne og biksemad.

Grundopskriften og det pæne billede er lånt med velvilje fra Grafisk Designer Malenes Blog

Opskrift Grisesteg med Svær:

1 kamsteg, flæskesteg, ribbenssteg eller andet stykke gris med svær.
Rigeligt salt
1 skarp kniv

Fremgangsmåde:

Rids sværene ned til kødet. Gnid salt godt ned imellem sværene.

Sæt stegen i en kold ovn og sæt den på 200 grader.

Efter 2-3 timer er stegen klar og sværen er knasende sprød.

God appetit og nyd med nærvær – og masser af grønt!

Anne Seidelin – mad er mere end mad – kostvejledning Østerbro

Del i dit netværk:

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: