Hvilken rolle er din juleaften – tid til en ny?

Hvem holder du jul med?

Anstrengte relationer.

Relationer der dræner, og ikke giver dig plads til passe på dig selv?

Lyder det som din juleaften (eller dig sammen med ledergruppen på en workshop)?

Hvis du allerede nu føler dig helt drænet ved tanken, så SKAL du overveje din position allerede nu.

For har du det sådan med juleaften, så er der også andre situationer, hvor du reagerer på samme måde. Vil du virkelig det?

Du har altid et valg. Du kan ikke ændre andre, men du kan ændre dine egne reaktioner – de er dine. Du kan vælge at ændre din forholdemåde – vores reelt eneste frihed her i livet.

Ligegyldigt hvad der sker, og hvad du udsættes for, eller HAR været udsat for, så bestemmer du selv din reaktion. Vi har lavet mønstre og rutiner for os selv – motorveje i hjernen – det gør livet lettere. Hvis vi ikke altid skal bruge energi på at overveje vores næste træk – så gør vi, som vi plejer. Dine mønstre virkede engang, ellers havde du aldrig lavet dem. Men når ”plejer”, ikke virker længere?

Slut med plejer, hvis plejer ikke virkede sidste jul, så gør plejer det heller ikke i år.

Det er bestemt ikke let, men det er heller ikke let at være dig, der år efter år indtager en rolle ved julebordet, som du ikke bryder dig om (og forlader festen helt tom og trist indeni).

Sæt dig et nyt mål for relationen, for arrangementet, for udbyttet – hvordan vil du have det, når du går ud af døren?

Hvem giver du din energi – hvem giver du magten over dig – hvem skal bestemme dit humør?

Du giver dem lov, ellers var de aldrig begyndt på det.

Alt i relationer handler om at give lov, give tilladelse, sætte grænser. At være tydelig – vise hvad der er ok og ikke ok.

Prøv at forestille dig aftenen – hvem gør hvad, hvordan og hvad sker der så?

Lad den være en teaterforestilling for dit indre øje.

Vi har alle vores faste roller.

Hende den sjove, den stille, hende der bliver fuld, hende der bliver sur, hende der stresser over sovsen, martyren, den aggressive, ham der fortæller sandheder, når han bliver fuld, Onkel Ole med de lumre vittigheder, hende der giver og giver og hende der bare tager og suger saften ud af andre.

Og så alle dem, hvor relationen bare altid har været dårlig, og nu skal vi alle sammen sidde og smile – som regel af hensyn til nogle af de andre gæster, som gerne vil hygge og være glade. Det skylder vi dem – det fortjener de.

Hvem siger for øvrigt, at det er sådan, det skal være?

Kan du passe på dig selv her?

Vi spiller bold med hinanden i vores relationer. Vi indtager de faste og velkendte positioner. Men hvad sker der, hvis vi flytter os, spiller bolden på en anden måde?

Forestil dig deres ansigtsudtryk. Smil indvendigt, gør det sjovt, begynd at glæde dig til forestillingen. Nu med nye replikker og andre i hovedrollerne måske.

Vores forventninger til aftenen vil farve hele oplevelsen. Træder man ind i rummet med frygt eller glæde – det betyder noget.

Giv historien en anden drejning. Beslut dig for at gøre noget anderledes denne aften. Hvilken side af dig vil du hellere vise frem – i stedet for den rolle du tidligere har fået tildelt. Hvordan vil du opfattes?

Hvilke af dine værdier vil du fremhæve? Hvordan kan du føle dig mere ægte og tilstede i dig selv?

Vi har alle sammen nogle blandt vores venner, bekendte eller familie, nogen vi ser op til, nogen der kan det, vi ikke selv kan. Forestil dig i hendes sko. Hvordan ville hun reagere på din juleaften, hvad ville hun sige, gøre, finde sig i? Måske er det lettere at forestille dig som hende.

Er din familie helt håbløs? Så er der jo heller ingen, der tvinger dig til at være sammen med dem – selvom det forventes af dig – og det ER familie. Behøver du være sammen med de mennesker – kunne du vælge nogle andre at være sammen med juleaften?

Juleaften-setuppet kan du overføre til alle andre situationer, hvor du mere eller mindre frivilligt bliver sat i nogle positioner, du ikke bryder dig om.

Frokosten på arbejdet, hvor du sidder sammen med kolleger og ledere.

Familiefødselsdage.

Workshops.

Venindearrangementer.

Forældremøder.

Alle de steder, hvor du har fået en rolle, du ikke bryder dig om.

Og husk det er ikke de andres skyld – du har givet dem lov – og du kan altid sige nej tak og lægge den rolle fra dig igen.

Jo længere tid du har haft rollen jo sværere er det, men jo mere er du sikkert også godt og grundigt træt af den.

Hende den sjove, hende den kloge, hende der altid hjælper og tager ansvar – offeret, martyren, heksen, rejekællingen, lillepigen.

Nyd den nye forestilling.

Skriv den gerne ned.

Og overvej et par særligt gode replikker, nogle særligt gode svar til de klassiske scener, der altid opstår og hvor du føler dig særligt udsat – øv dig på dem så de sidder lige i skabet.

Har du en særligt klog veninde, som måske også kæmper med sine roller, så kan i bruge hinanden som sparringspartnere

Mine kunder bruger mig til det her for tiden

Godt nok handler det meget om kost, når man er kostvejleder, men det allervigtigste i mine samtaler er at du bliver klogere på dig selv og finder ud af, HVORFOR du spiser det forkerte eller spiser for meget. Der er altid en grund – og mange af de grunde skal findes i vores relationer

Det er lettere bare at spise og drikke end at kæmpe.

Mad og drikke dulmer vores følelser, så vi ikke kan mærke hvor ondt de gør.

Så det virker som en måde at beskytte dig selv på, passe på dig selv, men i virkeligheden bliver det selvdestruktivt, fordi du ødelægger din krop og dit velvære med maden – OG du fik aldrig taget de vigtigste kampe.

I stedet for at tage kampen med den super irriterende Onkel Ole, så tager du kampen med dig selv dagen efter, hvor du skælder dig selv ud for at have spist og drukket alt for meget endnu en gang.

Vælg dine kampe og kæmp dem klogt (lad det være en leg).

Råd til selve aftenen, hvis det bliver for intenst: flyt dig rent fysisk, ryd lidt op, gå på toilettet, gå en tur med hunden, tag en lille snak med en af de relationer, du har det godt med, træk vejret i enrum (overvej igen dine strategier, virker de, skal der andet til, hvordan går det).

Gør processen sjov.

Overvej igen, hvad er dit mål med at ændre forestillingen?

Hvad vil du have ud af den?

Glæd dig!! Det KAN blive den bedste juleaften nogensinde.

Pas på dig selv. Du er vigtig.

Kram, Anne.

Anne Seidelin – Sparringspartner – Østerbro

“Hej søde Anne

Tak for en helt unik oplevelse sammen med dig i 2016.

Så dejligt at opdage, at der var en måde at få den hvide delle på maven væk :-) Oplevelsen vil for altid stå som en lysende stjerne hen over året 2016.

Jeg ønsker dig en rigtig glædelig jul og et godt og spændende nytår!

Stor krammer, Merete (December 2016)”

(Se mere feedback her)

 

Posted in Coaching
Gratis kostplan og nyhedsbrev:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier