Lowcarb burger med kikærtebolle

Hvis du har en god smagfuld hakkedreng, rigeligt med snask og lidt knasende grønt, så er kan du let smugle en sund lowcarb kikærtebolle udenom.

Er du en af dem, der får en puffet mave, hovedpine, cravings eller væske i kroppen, når du spiser kornprodukter, så ER der jo ikke den store nydelse ved en almindelig burgerbolle.

Den smager godt – JA – men regningen er lidt ærgerlig, da det som regel tager et halvt døgns tid, før maven er rolig igen.

Jeg har selv betalt den regning ufatteligt mange gange, ikke fordi jeg er allergisk eller intolerant overfor gluten, men min mave har det svært med selve kornet i alle dets afskygninger.

Det behøver jeg ikke en diagnose for.

Jeg undgår korn, fordi min kloge mave fortæller mig, at den har et anstrengt forhold til det.

Hvis du fint tåler korn, eller ikke trænger til at tabe noget mavefedt, så tag endelig en af de almindelige (de smager bedst).

Vil du gerne smide noget mavefedt, så er lowcarb kost en god løsning – og dermed også den her slags brød.

Så må du gå lidt på kompromis med smagen (det kan ikke skjules, at bollen er baseret på kikærter, hvilket kan skille vandene).

Jeg synes faktisk, den smager godt, men jeg er heller ikke så sippet med den slags.

Min ældste datter var højlydt begejstret for resultatet.

Min yngste datter gad den SLET ikke, og spiste sin burger uden brød..

Kikærteburger åben

Derfor skal du gøre lidt ekstra ud af intensiteten på fyldet.

Kikærtebollen på billedet er fra denne opskrift på bloggen.

I den her burger brugte jeg:

En hakkebøf af økologisk oksekød fra fritgående kvæg

En god skive ost (lagt på bøffen, mens den stadig er på panden, så den smelter)

Et par blommetomater

Nogle blade icebergsalat

En klat hummus med godt med hvidløg (min egen opskrift tilsat 6 fed hvidløg)

Den nederste bolle blev smurt med skyr/mayo-dressing (se opskrift her)

Den øverste bolle blev smurt med Pesto Rosso fra Løgismose (Netto)

Tilføj gerne en ekstra portion salat on the side, men burgeren mætter helt enormt, fordi bollen også mætter i sig selv.

Kikærteburger

Den er med andre ord helt simpel.

Skyrdressing kunne erstattes med en købt eller hjemmelavet aioli, lavet på olivenolie.

Hummus kan købes færdig.

En chilimayo havde også været lækkert.

Bare sørg for masser af smag.

Når måltidet er lowcarb, behøver du ikke være så bange for fedtet, så længe, det er det sunde fedt.

God fornøjelse!!

Anne Seidelin – Kostvejleder, coach og sygeplejerske – Østerbro

“…Efter et forløb på tre måneder har jeg nu tabt mig 6 kg og jeg har det virkelig godt med mig selv og min krop. Så nu har jeg flyttet mit mål til at tabe mig yderligere 3 kg… (se mere feedback her).”

 

 

 

Posted in Opskrifter

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Gratis E-hæfte:
"Få mere energi i hverdagen"

Kostplan, opskrifter og 10 mails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier