Pasta med kødsovs – uden pasta

“Jeg vil gerne med på dit onlinekursus i morgen, men kun hvis jeg må blive ved med at spise pasta, det kan jeg ikke leve uden..”

Det tror da pokker, for vi spiser det jo hele tiden. Men hvis nu pasta gør dig træt, tung, tyk, giver dig oppustet mave og ømme led og muskler. Måske uren hud, dårlig mave og overgangsaldersymptomer? Hvad vil du så helst? Fortsætte med pasta eller sige pænt farvel, selvom det gør ondt at miste så god en gammel ven?

Hun valgte pasta i denne omgang. Og det er helt ok! Smerten ved at fortsætte sine vaner, skal være større end, smerten ved at ændre dem, ellers bliver det alligevel ikke en vedvarende ændring – så kort kan det siges. Og selv om det kunne være nok at skære ned, så var kærligheden til pasta størst.

Danskernes yndlingsret nummer et

Den ret danskerne hyppigst sætter på middagsbordet, er pasta med kødsovs. Det er så nemt og alle spiser med stort velbehag – børn og voksne.

Hvad stiller man op med den ret, når man ikke spiser pasta længere? Hvis man nu er blevet så uendelig glad for nye lavere vægt, sin højere energi og bedre helbred. Skal man ødelægge sine resultater ved at spise pasta?

Ja! Men kun hvis du er inviteret ud, og andre mennesker har gjort sig umage med at lave dejlig mad til dig, og der ikke er et alternativ til pastaen på bordet som fx en salat.

Kødsovsen fejler som regel ikke noget. Kødsovs vil næsten altid være lavglykæmisk, så er du derhjemme, eller hos de salatglade værter, erstatter du bare pastaen med grøntsager – vupti!

Vil du prøve en ny opskrift på kødsovs, så har jeg lavet en rigtig god en her, som oprindeligt er udviklet til lasagne, men er glimrende til pasta også:

Sund lasagne med squashplader og rigeligt ost

Forslag til pasta-alternativ:

Den oplagte er at bruge bønnepasta, kikærtepasta eller linsepasta. Det kan du købe som spotvare i Netto eller i større supermarkeder.

Skal det gå stærkt og være grøntsagsbaseret, så brug frosne ærter, grønne bønner, wokmix, eller en eller anden frossen grøntsagsblanding.

Har du bedre tid, så lav et rodfrugtfad i ovnen (opskrift hér) eller en rodfrugtmos (opskrift hér).

Den sundeste variant er råt fintsnittet spidskål eller en klassisk råkost ved siden af sovsen (opskrift på råkost hér).

Den sjoveste variant er raw spaghetti – det er mine pigers favorit (se indlæg om spiralizer hér). Her er et gammelt billede af min ældste datter, lige da vi var kommet hjem fra forretningen med vores spiralizer – det var en fest:

De rå grøntsagsspiraler kan sagtens blancheres kort i kogende vand eller ristet i lidt smør på panden.

Pludselig har du nu ikke blot en enkelt opskrift i ærmet med temaet “pasta med kødsovs”, der er utallige sunde varianter uden pasta.

Har du flere varianter, så skriv dem gerne til mig – jeg elsker ny inspiration!

Der er stadig 2 pladser tilbage på onlineforløbet, der starter i morgen (du mister din pasta eller skal i hvert fald prøve at skære ned..).

God fornøjelse!

Anne Seidelin – kostvejleder – live og online – København Østerbro

“…Målvægten er i hus og velværet er i top. 7 overflødige kg røg der, fra jeg startede i april. Jeg er så stolt og glad. Og virkelig meget klogere på, hvor enkelt det kan være at gøre noget godt for min krop – selv om livet til tider foregår med 180 km/t…” (se mere feedback her)

Del i dit netværk:

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: