Præbiotisk broccoli ristet i smør og gurkemeje

Spis din præbiotiske broccoli!! Der er ingen inflammatoriske frikadeller, før du har spist din broccoli stegt i din antiinflammatoriske gurkemeje.. Nok ikke verdens fedeste måde at få børn til at spise deres grøntsager på.. Og nok heller den fedeste måde, at få dig selv til at spise grøntsager på. Så vær flink at gøre lidt ud det, så det rent faktisk bliver uimodståeligt lækkert.

Sundhed er bare så usexet..

Men det kræver kun et par minutters ekstra tid i køkkenet at gå fra den klassiske – og kedelige – dampede broccoli som dagens grønne tilbehør – til den smørristede udgave med den smukke antiinflammatorisk gurkemeje:

Præbiotisk broccoli ristet i gurkemeje og smør

(1 portion)

300 gram broccoli

1 lille spiseskefuld økologisk smør (gerne fra fritgående køer)

1 teskefuld tørret gurkemeje

1 lille spiseskefuld æblecidereddike

Salt (gerne en lækker en fx Maldon eller himalayasalt)

Fremgangsmåde:

Broccolien renses og deles i små buketter. Husk at få stokken med i små firkanter, den smager faktisk mere sødt og bedre end buketterne – og indeholder flere af de gavnlige præbiotiske fibre til vores tarmbakterier.

Smørret smeltes med gurkemeje på en pande. Broccolien ristes ved middel varme til den skifter farve til mørk grøn, og bliver en lille smule mør, men stadig fast og med godt bid i.

Sluk helt for varmen og tilsæt æblecidereddike. Lad det trække i et par minutter.

Drysses med salt.

Smager også godt dagen efter koldt eller lunet til din frokost, så gør det nemt for dig selv ved at lave dobbelt portion.

God fornøjelse!

Anne Seidelin – kostvejleder, coach og sygeplejerske.

Se mere feedback her

Del i dit netværk:

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: