Sellerimos kan erstatte kartoffelmos – ret nemt

Savner du kartoffelmos?

ØV!

Fortvivl ikke, hjælpen er nær:

Erstat kartoflerne med knoldselleri.

Erstat mælken med kogevand og olivenolie, badabum, så er der look-a-like-kartoffelmos på vej. Nu med indbygget sundhed – og velvære i maven.

Derfor virker den:

Kartoffelmos sender dit blodsukker helt op i sukkerhimlen og direkte ned i træthedshelvedet – med cravings og hele balladen.

Selleri derimod er sværere at optage og indeholder samtidig mange flere mikronæringsstoffer og fibre.

Sellerimos

Opskrift sellerimos

1 knoldselleri

1 bouillonterning (gerne grøntsags)

½ dl. god frisk øko jomfruolivenolie

1 spiseskefuld økosmør

1 spiseskefuld æblecidereddike (den fra Urtekram er god)

Salt og peber

Fremgangsmåde:

Knoldselleri skrælles/skæres fri for skræl og urenheder. Skæres i mindre bidder.

Koges i vand (fyld op så 3/4 af sellerien er dækket) og bouillion i ca. 30 minutter til de er helt møre.

Si vandet fra og gem det.

Brug en håndmixer eller stavblender. Start med at tilsætte 1/6 af kogevandet, eddike, smør og al olien, så kan du tilsætte mere kogevand, indtil du er tilfreds med konsistensen.

Smag til med salt og peber, samt evt. grønne krydderurter.

God fornøjelse og nyd med nærvær – og langsommelighed!

Anne Seidelin – Kostvejledning med systemisk tilgang – København.

Feedback Merete nyhedsbrev

Du kan stadig tilmelde dig mit nyhedsbrev – og få gratis opskrifter og kostplan.

Posted in Opskrifter

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Gratis E-hæfte:
"Få mere energi i hverdagen"

Kostplan, opskrifter og 10 mails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier