Sunde ingefærsmåkager – chewy, antiinflammatoriske og stærke

Det er smart at kombinere sundt med sødt – det glider ligesom lidt lettere ned – især hos børn.

Så med et par unger, som så småt begyndte at komme hjem med historier om sygdom i klassen. Og blæsende og koldt vejr nu og forever… Så må der lidt ingefær ind over. Hellere forebygge end behandle.

Ingefær er et powerfuldt produkt. Det er antiinflammatorisk, hæmmer virus og bakterievækst, fuld af fibre, varmer og lindrer i halsen og maven. Ingefær kan også lindre kvalme både hos gravide og sygdomsramte børn og voksne. OG smager så englene synger (her deles vandene godt nok).

Men mine piger er ikke til ingefærshots eller suppe med ingefær.

Småkager derimod er altid i høj kurs. Også de sunde uden mel, sukker og stivelse. Intet problem at tømme en pladefuld nybagte..

For at gøre smagen mere karamelagtig og konsistensen mere karameliseret, har jeg brugt smør. Kan man ikke tåle smør, så erstat det med kokosolie plus et nip salt. Nødderne kan også vælges frit efter, hvad du har i køkkenskuffen.

De blev superlækre. Et tyndt sprødt lag udenpå, seje og bløde indeni. Noget at tygge i og små eksplosioner af stærk og vild ingefær, når man får gumlet i et ikke særlig fint hakket stykke 🙂

Til mindre børn skal ingefæren nok hakkes ultrafint, med mindre de er i ingefærtræning.

Ingefærsmåkage

Antiinflammatoriske ingefærsmåkager (ca 10 store)

150 gram friske dadler uden sten (eller læg tørrede dadler i blød i nogle timer)

25 gram smeltet økologisk smør (det har en bedre fedtsyresammensætning end konventionelt smør)

3 x 4 cm frisk ingefær (meget gerne mere men smag på dejen undervejs)

½ teskefuld sort vaniljepulver

Skræl fra ½ økologisk appelsin (også antiinflammatorisk)

150 gram cashewnødder (eller andre nødder)

Fremgangsmåde

Dadlerne hakkes meget fint og blandes med det smeltede smør, appelsinskræl og vanilje, så det bliver en karamellignende masse.

Ingefæren skrælles og snittes ultrafint. Blandes i dadelmassen.

Nødderne hakkes groft (eller fint, det er en smagssag) og blandes i dadelmassen.

Formes på bagepapiret i den facon du har lyst til – eller har tålmodighed til. Glat dem gerne lidt på overfladen med bagsiden af en ske.

Sættes i ovnen, 200 grader i 15-20 minutter.

Hold øje de sidste 5 minutter, der er ganske kort tid mellem karamelliseret og brændt. Det første smager fantastisk og det sidste er lige til at smide ud.

Lad dem køle af, før du tager dem af pladen, ellers går de fra hinanden.

God fornøjelse – og nyd dem!

Anne Seidelin – kostvejleder og sygeplejerske – Østerbro

NB! Vil du vide mere om stabilt blodsukker og antiinflammatorisk kost, så tilmeld dig mit nyhedsbrev (ganske gratis brugbar viden).

Del i dit netværk:

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: