Tallerkenmodellen – den lavglykæmiske udgave

Hvordan skal jeg spise lavglykæmisk?

Hvad betyder det? Er det ikke frygteligt besværligt – og hvad med Moster Odas middag?

Lavglykæmisk mad er helt almindelig mad bare uden stivelse og sukker.

Du kan spise alt det du plejer, men fjerner bare det hvide fra tallerkenen – altså pasta, ris, kartofler og brød.

Hvad så?

Det erstatter du så med flere grøntsager eller salater – vupti slut!

Nårh… er det bare det?! Jeps!

Et eksempel er Vupti-Vapti-Fisk (se opskrift hér) serveret med rigelig mængde grønne ærter

Det er vist kun min egen mor, som mener, det er helt ude i hampen ikke at få ris til 🙂

Kostplan giver en ny form for mæthed

Den form for mæthed du oplever, efter et måltid uden stivelse, er en helt anden lettere følelse i hele kroppen.

Der er ikke behov for at slå mave på divaneseren eller nappe sig en lille “morfar”.

Du bliver ikke mad-skæv.

Der er simpelthen stadig energi på tanken og frihed til at foretage sig nogle fornuftige ting efter måltiderne. Dermed højere produktivitet og mere sundhed på samme tid – win-win..

Hvis du så oven i købet erstatter kød med bønner, linser og kikærter – så vil du virkelig kunne mærke forskel i energiniveau.

Din krop reagerer

Efter en ganske kort periode på lavglykæmisk kost vil du ikke tilbage til stivelse og sukker igen.

Du kan mærke i kroppen med det samme, at det er “no-go”.

Dermed ikke være sagt, at lysten til de hurtige sager forsvinder, for det gør den desværre aldrig.

Derimod forsvinder lysten til de bivirkninger sukkeret efterlader dig med.

Hvad så med chokoladen, juicen, slikket og….?

Tjek blogindlæg under “sukker” 🙂

Så prøv så en ny tallerkenmodel og læg nøje mærke til din krops reaktioner – den bliver så glad!

Anne Seidelin – Kostvejleder København – og biokemisk velfunderet sygeplejerske

“…Der er selvfølgelig stadig dage, som er flottere end andre, men jeg kommer lynhurtigt tilbage på sporet. Ikke mindst fordi jeg ved, at her er klart bedst at være og jeg savner øjeblikkeligt mit høje energiniveau, dybe søvn og velværefølelsen, hvis jeg har kørt alle de gode vaner på et sidespor… se mere feedback her

 

Del i dit netværk:

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: