Uren hud, ustabilt blodsukker og forkert kost?

Uren hud – spis sundere:

Din hud afslører din kost – sådan er det bare.

Urenheder og bumser kommer altid ubelejligt og vi får dem alle sammen – nogle flere end andre.

Er du over 25 år er der dog grund til at tænke lidt over din kost og livsstil.

Der er ikke længere nogen forklaring, som fx uorden i kønshormonerne, fordi du er teenager – og dog…

Hvorfor får du bumser?

Ja, det er faktisk uorden i kønshormonerne, der er den største skurk. Mange forsøger sig da også med P-piller med større eller mindre succes.

Kvinder med PCOS (polycystisk ovarie syndrom) kæmper en daglig og årelang (nogle gange livslang) kamp mod uren hud. Og præmenstruelle kvinder møder også tit synet i spejlet om morgenen..

Hvad har kosten med kønshormoner at gøre?

Sidst du så en ny bums i spejlet, hvad havde du da spist eller drukket dagen forinden, som du ikke normalt indtager?

Sikkert noget med alkohol eller hurtige kulhydrater (sukker, stivelse, hvedebrød, hvide ris, kage, slik, sodavand?) Før i tiden kunne man ikke påvise en sammenhæng mellem kost og hud. Det kan man nu.

Du kan ret hurtigt få pæne resultater med kostomlægning. Start evt. i et forløb hos mig, som med garanti giver huden kamp til stregen! Eller tjek opskrifterne her på siden og bliv din egen coach.

Insulin laver rod i hormonerne

Adskillige studier viser, at et højt indhold af insulin i blodbanen trigger produktionen af androgene (mandlige) kønshormoner, som går direkte til dannelsen af hudfedt, samt øger hastigheden af celledød i huden. Den øgede mængde af fedt og døde celler, som forsøger at mase sig ud gennem porerne, giver efterfølgende problemer med dannelsen af hudorme og bumser.

Insulinresistens gør det endnu værre

Insulinresistens er ret uheldigt her, da mængden af insulin i en insulinresistent krop er mange gange større end normalt. Det er derfor PCOS-ramte har så mange hudproblemer samt problemer med uønsket hårvækst alle vegne.

Stress

Er der stress i dit liv, så vil mængden af stresshormoner også sparke til de mandlige hormoner og bidrage yderligere – så har du den klassiske ”vigtig-jobsamtale-bums”.

Hvordan undgår du de androgene hormoner?

Spis kost med et lavt glykæmisk index – kost der påvirker dit blodsukker mindst muligt. Prøv at tænke som en person med diabetes: ”hvordan undgår jeg at tage mere insulin end højst nødvendigt i dag?” Hvilke fødevarer og drikkevarer bidrager mest muligt til min indre sundhed?

Mælk?

For nogen giver det en markant forskel i huden, om de drikker komælk eller ej. De fleste reagerer ikke på surmælksprodukter eller ost, men det ses af og til også. Vil du teste dette, så prøv at undgå mælk i 2 uger og se, hvad der sker. Er der ingen ændringer (se lige på din maves tendens til at puffe samtidig), så er du ikke en af dem.

Få olier nok i din kost!

Du må ikke være fedtforskrækket. Som kostvejleder er det en af de store udfordringer. Alt for mange er alt for bange for fedt – og det ses på huden. De sunde olier er ekstremt vigtige for dannelsen af ny sund hud. Og de sunde olier er meget eftertragtede af alle dine indre organer. Din hud, som er dit største organ, kommer her helt bagerst i køen – med tør og rynketruet hud til følge.

De sunde fedtstoffer:

Tilstræb at spise dine fedtstoffer i den ”originale indpakning”, så får du en masse anden god næring med i købet. Her tænker jeg især på avocado, mandler, nødder, oliven, kokos, fede fisk og æggeblommer. I anden række hørfrøolie, olivenolie og fiskeolie.

Omvendt vil fødevarer med transfedtsyrer give dig uren hud prompte. Undgå derfor friture, chips, industrikager og fastfood.

Næring til din hud

Virker kostændringer?

Som coach og kostvejleder har jeg fulgt så mange patienter hos de praktiserende læger med hudproblemer. Både rigtige hudsygdomme som psoriasis, eksemer, ekstrem acne og rosacea, men også bare de almindelige irriterende småbumser her og der.

Jeg er slet ikke i tvivl. Alle former for hudproblemer bliver mindre ved en sund kost, som stabiliserer blodsukkeret og giver næring til nye hudceller.

Behøver man så overhovedet hudpleje?

Ja! Rester af make-up, snavs, forurening og dagens portion brugte og døde hudceller skal selvfølgelig fjernes både morgen og aften for at huden kan fungere optimalt. Find nogle produkter der er så rene og milde som muligt – gå efter svanemærket.

Efter rens så smør med en creme der fugter og plejer fx Dermalog Fugtighedscreme (den lilla fra apoteket til under 100 kr.).

AKUT HJÆLP LIGE NU?

En god concealer kan være en løs mineralsk foundation fra fx Tromborg eller Jane Iredale.

Du blander en lille smule med lidt dagcreme på din håndryg, derefter smører du et tyndt lag på det, der skal skjules, venter lidt, dupper lidt ekstra pulver på og gentager evt. processen, indtil alt er gemt fint ad vejen.

Så er resultatet af en festlig eller meget hyggelig aften i selskab med Moster Odas boller eller Bedstevenindens champagne næsten væk.

Få derudover en masse grøntsager, sunde olier og vand hver eneste dag.

Stabilt blodsukker giver en stabil hud – pas på begge :-)

Anne Seidelin – Kostvejleder, Coach og Sygeplejerske – Østerbro

NB! Lige nu følger der en hudvenlig kostplan med, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev her på siden + en lille udgave af min opskriftsamling

De nyeste opskrifter ligger på Facebook Tryk LIKE her

Anne 22 maj 2014

 

 

Posted in Sukker, Tips og tricks
2 Comments » for Uren hud, ustabilt blodsukker og forkert kost?
  1. Amalie Polano siger:

    Hej Anne,
    Interessant indlæg. Jeg tror, at du er den første jeg netop høre sige at der er en sammenhæng mellem kost og uren hud. Hvilke studier er det du har læst, hvor det er påvist? Jeg er bare nysgerrig :-)

    Med venlig hilsen
    Amalie Polano

    • anne siger:

      Hej Amalie

      Tak skal du have.

      Jeg kan ikke pege på et enkelt knivskarpt studie, men der er bunker af studier, som til sammen giver et spændende indblik i sammenhængen.

      Prøv at Google acne testosteron insulin studies og du vil være beskæftiget i lang tid.

      God fornøjelse, Anne.

Gratis kostplan og nyhedsbrev:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier