5:2 kur – aftensmad der mætter til næste morgen

Har du også købt bogen? Snuset lidt til opskrifterne? Fundet dem totalt langt ude og absolut ikke særligt mættende eller lavglykæmiske? Så er vi helt enige 🙂

Videnskaben bag bogen holder dog vand det meste af vejen. Måden han fortolker den videnskab på… tja… jeg er ikke enig!

Jeg har de sidste mange år arbejdet med type 2 diabetes, PCO og prædiabetes og undersøgt forskellige former for faste, halvfaste, mellemmåltider og portionsstørrelser. Det er yderst komplekst og yderst individuelt, hvem der har gavn af hvad. Der er dog nogle generelle kombinationer, der bare virker – også på alle os andre dødelige.

Én af dem er færre måltider, en længere periode fra aftensmad til morgenmad og at måltiderne rent faktisk virker mættende og ikke påvirker blodsukkeret.

Hér kommer laksen ind i billedet. Kongen af fisk..

 

Opskrift stegt laks med bær til 1 person:

200 gram laks (helst fritsvømmende udgave)

salt, peber og evt. lidt citronsaft

15 frosne eller friske bær (på billedet skovbær fra Irmas frysedisk)

lidt smør til stegningen

iceberg, agurk ad libitum og en lillebitte smule æble (kan undværes) som krydderi

Fremgangsmåde:

Snitte, snitte, stege, drysse og nyd!

God appetit og nyd den langsomt og med nærvær (du får ligesom ikke mere før i morgen)..

Anne Seidelin – Kostvejleder, Coach og Sygeplejerske – København

NB! Hvis du vil “faste” eller “halvfaste”, så gør det forsvarligt og på et fagligt funderet grundlag – få hjælp!

 “Startede hos dig forrige tirsdag (12/2). Har nu smidt 4,4 kg og mistet 3 cm om livet!!!!
Det har kostet en ordentlig omgang hovedpine i 3 dage, da jeg droppede sukkeret og det søde “sunde”, men det har været det værd (se mere).

Del i dit netværk:

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: