fbpx

Biksemad uden kartofler – jeps!

Biksemad med spejlæg og ketchup.

Biksemad som brunch.

Biksemad til aftensmad.

Biksemad fordi den får brugt resterne i køleskabet – hurtigt og nemt endda.

Men selvfølgelig uden kartofler!

Erstat kartofler med rodfrugter af forskellig art. I opskriften nedenunder, har jeg brugt skorzonerrødder, pastinak og jordskokker, fordi de ligner i farven, har en spændende nøddeagtig smag – og lige nøjagtig lå i grøntsagsskuffen, den dag jeg havde et stykke oksesteg tilovers.

Samt lidt farve fra gulerod og rødkål (bare fordi, det også lå i grøntsagsskuffen).

Må man så gerne få ketchup på? Ja, selvfølgelig må man det. Fordi det er så sjældent, du får det i hverdagen ellers – sådan er det! Give and take..

Opskrift biksemad uden kartofler:

En rest kød eller et par pølser i skiver

1 stort løg i små tern

Økosmør til at stege i

Rodfrugter (gerne rester fra aftensmaden) ellers så skærer du rodfrugter i stænger og bager dem i ovnen 200 grader i en halv time, og skærer dem i firkanter efterfølgende.

Salt, peber og paprika

Fremgangsmåde:

Løget svitses i lidt smør. Kødet skæres i små bidder og svitses med. Grøntsager renses, skæres i skiver og tilsættes når kødet har taget farve. Lunes på panden, indtil det hele er mørt. Servér med spejlæg og evt. ketchup.

Beklager at opskriften er så unøjagtig, men det giver ikke mening at måle og veje i denne sammenhæng. Du må lave efter mængden i køleskabet og så fryse resterne ned, hvis der for meget. Eller supplere biksen med ekstra grønt/salat, hvis der er for lidt. Biksemad er jo restemad. Lav din egen kreation.

God fornøjelse og nyd med nærvær!

Anne Seidelin – terapeutisk kostvejledning og coaching – København

NB! Der er plads til nye vægttabsforløb i kalenderen – tjek forløb hér!

Jeg har fået mit ansigtstræk tilbage – dvs. jeg er ikke så hævet at se på.

Jeg har fået min menstruation tilbage (yeah, jeg var ellers begyndt at tro, at overgangsalderen havde ramt mig med et brag)

Jeg har fået overskuddet tilbage.

Når jeg sørger for at spise ordentligt, sove nok timer og drage omsorg om mig selv, så er jeg også en bedre mor og kæreste. (se mere her)

Del i dit netværk:

Gratis E-hæfte med kostplan

Og gratis nyhedsbrev med gode råd til et kærligt vægttab, mere energi og velvære.