fbpx

Ristede butterbeans med karry – vegansk proteinkilde

Begynderopskrift. “Jeg kan ikke lide bønner! Kan jeg ikke bare få noget andet end bønner? – pleeeeeaaase!”

“Bønner er megabesværlige! De er melede! De smager ikke af noget!”

Ovennævnte citater er IKKE fra mine børn..

Når det er sagt, så skal INGEN!! spise noget, de ikke kan lide – hverken børn eller voksne. Meeeeen man kan godt prøve at tilberede på en anden måde (eller mange forskellige måder) og give maden en fair chance.

Prøv med “begynderbønnen” over dem alle

Butterbeans er meget bløde og cremede, så de føles ikke melede eller tørre i munden. De kan blendes med i supper og gryderetter.

De er den hemmelige ingrediens i mine bedste pandekager. Og er en god kilde til protein og mæthed til ethvert måltid.

Nedenstående opskrift er god som drys til salater fx. den ultimative råkostsalat her.

Se hvordan på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=pnWtJH9Wx18

(Beklager de blussende røde kinder og det svedige look – det var godt nok en varm dag der tilbage i år 2014…)

PS: de fleste ender faktisk med at blive vilde med butterbeans, de skal bare lige overvinde deres indre modstand.

Karryristede butterbeans som en let proteinkilde:

ristede butterbeans

Ristede butterbeans med karry

1 dåse økologiske butterbeans (drænet og skyllet)

1 klat smør eller kokosolien for et vegansk alternativ

1 spiseskefuld mild karry

1 teskefuld citronsaft eller æblecidereddike

(Overvej chili, hvidløg eller ingefær)

1 drys salt

Et par gode vrid sort peber fra kværnen

Fremgangsmåde:

Smør/olie varmes op på en stegepande. Steg butterbeans med karry og de øvrige ingredienser til de er gennemvarme (et par minutter). Vupti -færdig!

Kan holde sig 3 dage på køl.

God fornøjelse – og god fordøjelse!

Anne Seidelin – kostvejleder – mad er bare en del af livet, ikke selve livet..

Facebook anmeldelse

Se flere anmeldelser på Facebook her.

Del i dit netværk:

Gratis E-hæfte med kostplan

Og gratis nyhedsbrev med gode råd til et kærligt vægttab, mere energi og velvære.