Chokolade til en kold tyrker – sukkerafvænning

I sidste uge sad der en kvinde og græd i en samtale.

Hun kunne på ingen måde forestille sig et liv uden slik, kage, hvidt brød og chokolade.

Fra hun var helt lille havde det været dagens højdepunkt. At komme hjem fra børnehave, skole, gymnasium og Mor stod klar med noget lækkert hjemmebagt og en kop the. Efter aftensmaden kom der også lige en skål med slik og chokolade på sofabordet, når tv’et blev tændt og Far fandt avisen frem (og gjorde klar til en morfar på divaneseren).

Det var en helt fast del af hendes verden.

Omsorg = sukker og stivelse.

Kærlighed = sukker og stivelse.

Hygge = sukker og stivelse.

Og hvad er et liv uden omsorg, kærlighed og hygge?!

Den måde at vise kærlighed på overfor sig selv og andre havde hun taget med sig ud i verden.

Hendes egne børn og mand blev ligeså forkælet med hjemmebag hver dag – slik dog kun i weekenden (men i store mængder).

Når hun selv havde haft en hård eller trist dag, så tømte hun slikskuffen og posen med de sidste boller. Når det havde været en særlig god dag, så blev skuffen også tømt – for så skulle det jo fejres. Hver dag var der en god grund til at spise slik, kage, boller, chokolade eller hvad hun end kunne finde på, der virkede.

Men blodprøverne hos lægen viste nu et alarmerende højt blodsukker, højt cholesteroltal og et alt for højt blodtryk. Hun var faktisk rigtig syg.

Hun havde fået 2 måneder til at bevise, at det kunne ændres via kost og motion, ellers ventede der minimum 5 piller dagligt resten af hendes dage. Hun var chokeret og helt rundt på gulvet.

Nu sad hun så og græd sammen med mig.

Følte hun havde kniven for struben og en fremtid, der så hård, trist og asketisk ud.

Og hun vidste, at hun ikke bare kunne droppe sukker og stivelse fra den ene dag til den anden. Hun havde prøvet adskillige gange, men hun følte sig hver gang som en narkoman, der fik en kold tyrker, med kraftige abstinenser, svedeture, rysteture, koldsved, rysten på hænderne, kortluntethed, træt, hovedpine, søvnproblemer, nattesved – ALT – og så voldsomt at hun røg i igen med begge ben indenfor et par dage.

What to do?

Trin 1 i vores fælles plan blev:

Spis løs af alle mine sunde søde opskrifter. Raw cake, pandekager, nøddebrød og min nye chokoladeopskrift. Spis det hele med god samvittighed og i de mængder, der skal til for at du ikke føler selvmedlidenhed eller cravings mod den ægte vare. Den første uge skal være fuldstændig fri for kalorierestriktioner. Det sunde søde fungerer nemlig som en slags metadon. Det virker ikke ligeså godt som sukker og stivelse, men det virker godt nok til, at der ikke kommer abstinenssymptomer. Samtidig visner sukkerreceptorerne i hjernen lige så  stille og tier stille med deres cravings.

Resultat?

Igår, en uge efter, var hun ude af sit misbrug. Og hun havde ikke taget et gram på. Den treat hun havde brugt mest, var min chokoladeopskrift. Den smagte godt og gjorde hende mæt samtidig. Hun var glad og lettet – vi kunne endda grine lidt ad samtalen i sidste uge. Og hun kunne næsten se sig selv fortsætte – stadig svært men på vej.

Trin 2 er at spise antiinflammatorisk, så hendes krop kan blive bygget op med næring fra bunden af. Vi har lavet en kostplan. Og vi har aftalt en fast daglig mængde sundt sødt. Det skal stadig være godt at komme hjem fra arbejde og sidde foran skærmen om aftenen – nu er det bare blevet med noget sødt, der nærer hendes krop istedet for at dræne den og gøre den syg.

Det er et stort projekt – ikke noget quickfix her – men det skal nok lykkes.

Fortsættelse følger.

Chokoladen er den her:

Sundere chokolade

Opskrift på sundere chokolade

50 gram økologisk kokosolie

30 gram kakaopulver af god kvalitet

10 gram agavesirup

½ teskefuld sort vaniljepulver

Fremgangsmåde

kokosolien lunes over vandbad til den er flydende (ikke varm).

Kakao, agavesirup og vanilje røres i. Blandes til der er en helt jævn og glat masse.

Hvis du har nogle små fine silikoneforme er det en let måde at få nogle kønne chokolader på. Ellers kan du, som jeg, hælde det i en lille flad skål, stille den i køleskabet og siden skære den i firkanter med en skarp kniv.

Kokosolie smelter meget hurtigt, så tag chokoladerne ud umiddelbart før de skal spises (så minder de lidt om barndommens eiskonfekt).

Hvor mange du må spise, det er en helt anden sag. Det kommer an på, hvad dit formål er? Sundhed? Lækkersult? Vægttab? Nye vaner? Balance? Hvis du er i tvivl, så spørg mig.

God fornøjelse – og nyd dem med god samvittighed.

Anne Seidelin – kostvejleder – speciale i livsstilssygdomme og nye vaner.

Interesseret i hvad andre har oplevet? Så læs nogle af de andre historier her.

 

Posted in Opskrifter
Gratis kostplan og nyhedsbrev:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier
Skriv til Anne
Loading...