fbpx

Kaffe – den sundeste variant?

Jeg elsker kaffe. Nogle gange tager jeg faktisk mig selv i at glæde mig til min morgenkaffe allerede om aftenen. I mange år har jeg prøvet at begrænse mit indtag til én kop dagligt, i den tro, at det var frygteligt usundt, samt at det irriterer mig grænseløst, at jeg får abstinenser ved fraværet af kaffe – så hellere undvære.

Min frie vilje er mere værd, end det at blive styret af afhængigheden af koffein! Mine forsøg er dog altid gået i vasken og kaffen er stille og roligt smuttet ind på morgenbordet igen – det er svært at være sin egen coach.. Og argumentet er altid, at det trods alt er bedre end sukker.

Som trøst er der så de sidste år tikket flere og flere store undersøgelser ind på databaserne, der sætter fokus på de gavnlige stoffer i kaffen. Ca. 2-3 kopper dagligt anbefaler de.

Do´s and don´ts:

De skadelige stoffer I kaffen er kahweol og cafestol. Det er nogle fedtstoffer, som øger det skadelige kolesterol i kroppen og potentielt kan give hjertekarproblemer. Disse stoffer kan heldigvis fanges i et filter. Derfor er filtreret kaffe altid at foretrække.

Dvs. gammeldags bryggemetode med kaffekande og tragt, maskine eller kaffepods (små filterpuder med alm. kaffe indeni) på de nye espressomaskiner. Kaffepods giver dog mere affald og er et dyrere produkt.

Frysetørret kaffe er produceret som gammeldags filterkaffe og har dermed også et lavt indhold af kahweol og cafestol.

Nespresso er der ikke så meget videnskab omkring endnu på sundhedsfronten, men der er i hvert fald noget med miljøhensyn og aluminium, der ikke helt spiller. Smagen fejler desværre ikke noget.

Jo længere tid bønnerne i kontakt med vandet, jo mere koffein, kahweol og cafestol vil der komme i det færdige produkt. Derfor er stempelkaffen et dårligt valg og espressobaserede produkter et bedre. Den langsomme gamle kaffemaskine hos mormor er også dårligere end den hurtigere manuelle fremstilling med tragt og kaffekande.

Kogende vand trækker flere bitterstoffer og skadelige stoffer ud end vand på 90-95 grader, så tag kedlen af, før vandet kommer helt i kog, hvis du manuelt varmer vandet.

Mit bedste bud på bryggemetode og indtag:

Friskkværnet økologisk kaffe, filter, kogekedel med 95 grader varmt vand og direkte ned i termokanden! Derefter indtages 2-3 kopper fordelt inden kl 16.00 – så er du helt sikker på ikke at have glæde af koffeinen under nattesøvnen.

Økologisk eller ej?

Kaffebønner bliver sprøjtet rigtigt meget, og selv om de vaskes inden ristningen, er der masser af sprøjterester tilbage. Baristaer hævder de kan smage forskel. For mig er det mere glæden ved at købe et ordentligt produkt, der samtidig skåner miljøet og de mennesker der dagligt har deres gang i plantagerne.

Sundhedsmæssige fordele:

Risiko for cancer i tarm, mund, hals, lever, æggestokke og den arvelige form af brystcancer reduceres.

Anfaldshyppighed og disses varighed reduceres ved astma og bronkitis.

Parkinson og type-2 diabetes kan forebygges.

Koffein skærper koncentrationsevnen, den fysiske ydeevne og fedtforbrændingen ved at øge mængden af signalstofferne dopamin, adrenalin og serotonin i hjernen.

Kaffebønnerne indeholder store mængder af plantefenoler som fungerer som antioxidanter.

Mennesker med svær åreforkalkning i benene kan øge deres gangdistance fra 100 meter til 300 meter med 3 kopper kaffe i blodbanen.

Skadelige kaffe-effekter:

Øget risiko for blærecancer.

Øget produktion af mavesyre (drik den ikke sort på tom mave).

Øget mængde af stresshormoner i kroppen.

Indre uro, kvalme, koldsved, diare og søvnproblemer (for meget koffein).

Let vanddrivende effekt (en fordel for nogle).

Nedsat optagelse af jern fra kosten/jernbehandling.

Centralstimulerende og afhængighedsskabende med abstinenstendens ved afholdenhed som fx hovedpine, irritabilitet og indre uro.

Kaffe og søvn:

Med mindre du er meget lidt modtagelig for koffeins stimulerende effekter, så undgå kaffe efter kl.16.00, hvis du ønsker at sove inden midnat!

Duften og smagen:

Duften kan sælge et hus! Og duften, uden reelt indtag, kan stimulere hjernen til at tænke klarere!

Smagen og nydelsen er et af livets små åndehuller – mindfulness i en kop – enjoy!

Men lad være med at overdrive..

Som kostvejleder kan jeg godt anbefale kaffen som en lille treat.

Hvad med latte og mælk?

Latte er jo varm mælk med espresso, og mælk indeholder masser af mælkesukker, dermed får du en blodsukkerrutchetur efterfølgende. Plus måske en puffet mave, hvis du har svært ved at nedbryde mælk.

Lær at drikke den sort.

Anne Seidelin – Kostvejleder, Coach og Sygeplejerske.

“Kære Anne, 

Det er mig som siger mange tak!  Hver gang er der som om jeg opdager noget nyt om mig selv, og det er jeg dig evig taknemlig for.

Tak fordi du følger med i min rejse med ægte interesse! Tak tak tak, tak fordi du er så sød og ærlig. Tak! 

 Tak for dine råd. Jeg vil gøre mit bedste for at efterleve dem. Jeg vil gerne ha alt min energi tilbage og stå op om morgenen og føle at jeg ikke svigter mig selv.

Det er jeg overbevist om at dine råd kan hjælpe mig med. 

 Jeg ser frem til vores næste møde! :-) ha en dejlig dag. 

 Knus, Maja” 

(Maja, Kbh, efter 2 samtaler i Den Store Pakkeløsning)

Del i dit netværk:

Få E-hæftet gratis lige nu

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: