fbpx

Evidens: Æblecidereddike virker på blodsukker, energi og mæthed

Effekten af æblecidereddike før et måltid

  • Det sænker blodsukkeret efter et måltid (op til 30%)
  • Det sænker niveauet af insulin (op til 20%)
  • Det øger mæthedsfornemmelsen
  • Det sænker fasteblodsukkeret
  • Det sænker HbA1c (det lange blodsukker)

DOSIS: En spiseskefuld = 15 ml æblecidereddike i 200 ml vand, max 20 minutter før et måltid.

Brug et sugerør

Syreniveauet svarer til cola.

Brug et sugerør, og skyl munden med vand bagefter.

Æblecidereddike er gennemtestet videnskabeligt

Jeg har desværre tidligere kaldt det hokuspokus, men må æde mine ord, da der ligger et utal af seriøse studier derude.

Der er i alt 131 studier under ”applecider vinegar” alene på den lægefaglige artikelbase PubMed. Jeg vil fremhæve 3 valide studier længere nede.

Hvorfor virker æblecidereddike?

  • Eddike hæmmer midlertidigt vores spytamylase i at nedbryde stivelse til simple sukkerarter 
  • (Derfor ses den største reduktion af blodsukker også, når måltidet indeholder stivelse)
  • Den lavere pH værdi i mavesækken gør, at maven tømmer sig langsommere (længere tids mæthedsfølelse)
  • Behovet for insulin er derfor mindre efter et måltid

 Alle typer eddike (undtagen balsamico) kan bruges, men æblecidereddike er bedst undersøgt.

Mine erfaringer og anbefalinger

At drikke lidt eddike i et glas vand har været let at implementere i hverdagen.

Jeg kan godt lide smagen og fornemmelsen i kroppen bagefter.

Jeg kan især mærke en forskel i energien efter dagens første måltid. Jeg fungerer bare bedre om eftermiddagen, når jeg husker min eddike.

Det virker selvfølgelig kun, når jeg gør det. Der er ingen langtidseffekter. Men til gengæld virker det, HVER gang jeg gør det.

Bland det hjemmefra

Når jeg skal ud, så blander jeg vand og eddike i en drikkedunk, og tager den med. 

Studier om eddike

Her er et stort metastudie fra 2021, hvor man sammenfatter alle resultater fra de ni største og mest valide studier:

Hadi A, Pourmasoumi M, Najafgholizadeh A, Clark CCT, Esmaillzadeh A. The effect of apple cider vinegar on lipid profiles and glycemic parameters: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials. BMC Complement Med Ther. 2021 Jun 29;21(1):179. doi: 10.1186/s12906-021-03351-w. PMID: 34187442; PMCID: PMC8243436.

Konklusionen er klar:

We found a significant favorable effect of ACV (æblecidereddike) consumption on FPG (fasteblodsukker) and blood lipid levels (kolesteroltal).

Her et studie kun på Type-2-diabetes:

A Systematic Review and Meta‐analysis: Vinegar Consumption on Glycemic Control in Adults with Type 2 Diabetes Mellitus February 2020 Journal of Advanced Nursing 76(2)

Konklusion:

6 relevant studies, including 317 patients with type 2 diabetes mellitus, were selected from 356 studies identified through electronic searches and reference lists. The meta-analysis showed significantly better fasting blood glucose and hemoglobin A1c (HbA1c) level. In secondary analyses, there was a remarkable reduction in total cholesterol and low-density lipoprotein postintervention. 

Et sidste metastudie med signifikante resultater:

Shishehbor F, Mansoori A, Shirani F. Vinegar consumption can attenuate postprandial glucose and insulin responses; a systematic review and meta-analysis of clinical trials. Diabetes Res Clin Pract. 2017 May;127:1-9. doi: 10.1016/j.diabres.2017.01.021. Epub 2017 Mar 2. PMID: 28292654.

Konklusion:

Objective: Postprandial hyperglycemia plays a decisive role in the development of chronic metabolic disorders. The effect of vinegar intake with a meal on postprandial glucose has been studied in several trials with conflicting results.

Results: The pooled analysis of studies revealed a significant mean glucose and insulin area under the curve (AUC) reduction in participants who consumed vinegar compared with the control group (standard mean difference=-0.60, 95%CI -1.08 to -0.11, p=0.01 and -1.30, 95%CI -1.98 to -0.62, p<0.001, respectively).

Conclusions: The findings suggest that vinegar can be effective in reducing postprandial glucose and insulin levels, indicating it could be considered as an adjunctive tool for improving glycemic control.

Er eddike noget for dig?

Er du færdig med at gå og eksperimentere selv med alting. Så få noget professionel hjælp i et af mine forløb.

Vi får styr på hormoner, vægt, helbred og energi. Altid kun realistiske løsninger, som du har lyst til at fortsætte med – fordi de virker.

Se forløb med kost og hormoner her

Kh, Anne.

Anne Seidelin – sygeplejerske, hormon- og kostvejleder

Hvad siger mine klienter efter forløb med fokus på hormoner og progesteron:

“Hej Anne. Vi skal tale sammen på tirsdag, men jeg bliver nødt til at give dig en melding allerede nu. Jeg har ikke haft det bedre de sidste 15 år!!! Jeg har ikke hedeture om dagen længere og kun en enkelt eller 2 om natten. Væsken i fingrene væk, mine skuldersmerter er halvveret, ingen humørsvingninger, sover uden at skulle op og tisse, er frisk om morgenen og slet ingen hovedpine. Kan det passe? På 10 dage? Jeg ikke tro på det. Har du hørt om det før? Du er den bedste investering i mit liv nogensinde tak 😊😊😊 (Jane)”

“…Jeg har blødninger, som da jeg var ung, jeg har ingen væskeophobninger i kroppen, jeg har ingen hedeture, jeg har masser af energi, og jeg føler mig stærk og glad (Anja T).”

“…Mindre træthed, min PMS forsvandt helt, jeg holdt op med at være sulten hele tiden, mine menstruationssmerter forsvandt, væske i kroppen forsvandt og meget mere (Line GN).”

Del i dit netværk:

Få E-hæftet gratis lige nu

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: