Normalt kolesteroltal efter 5 ugers kostomlægning (fra 6,9 – 4,2 mmol)

Igår kom Paulin Delvaux med sine nye blodprøvesvar:

Blodprøvesvar kolesterol

Han havde det sidste år gået til kontrol hver 3. måned for sit høje kolesteroltal.

Han havde spist efter de officielle kostråd om kost til at reducere kolesteroltal (noget med at spare på æg og mættet fedt).

Han gjorde, hvad lægen bad ham om.

Tallet gik fra 6,6 til 6,9 på de officielle råd

Truslen om blodpropper, medicin (og bål og brand) lå i luften.

Men Paulin arbejder i et firma, hvor chefen Anders har lavet en virksomhedsordning med mig.

Alle hans ansatte får tilbudt et forløb, hvis de gerne vil have styr på deres sundhed (og det gør han ikke kun for at være flink, det gør han fordi, den investering godt kan betale sig).

Paulin startede her 26/1-18 og de nye blodprøver er taget 1/3-18:

Fra 6,9 til 4,2 på 5 uger – jeg gentager 5 UGER – det er så vildt!!!

Blodprøvesvar kolesterol

Samtidig faldt blodtrykket fra 135/87 til 126/80 på de første 14 dage

Det er så vildt, at jeg måtte spørge om lov til at måtte råbe det ud i hele verden på min blog. Det måtte jeg heldigvis gerne, for de her resultater EJER han 110% – han har knoklet for det – og høster nu belønningen.

Hvad ændrede han i kosten?

Han droppede selvfølgelig sukker og stivelse og snacks (og skar ned på alkohol).

Han øgede mængden af grøntsager og bælgfrugter.

Han fik nok sundt fedt.

Spiste alle de æg, han havde lyst til :-)

Og så overholdt han benhårdt mængderne og principperne i sin kostplan.

(I øvrigt ganske almindelig mad nede fra Netto og ingen underlige kosttilskud)

Søvn og motion har vi selvfølgelig også optimeret, men kosten har trukket det store læs.

LDL og HDL

Der er stadig røde og bål tal på skemaet.

Det samlede kolesteroltal på 4,2 er i den lave ende af normalskalaen.

Et samlet tal på 4,5 er det man stiler efter, hvis man gerne vil undgå hjertekarproblemer eller er diabetespatient.

Det røde tal på LDL er for højt og det blå tal på HDL er for lavt.

HDL er den sunde slags kolesterol, så den vil vi gerne have højere op.

Måske en del af forklaringen er genetisk, måske vi ikke helt har ramt mængden af det sunde fedt i kostplanen – vi ved det ikke endnu, det er for tidligt at sige.

Der skal tages ny kontrol 1/6-18, hvor vi satser på at få de sidste detaljer på plads (jeg skal nok huske at opdatere her på bloggen).

Foreløbig kan vi slet ikke få armene ned!!

Hvad kan du bruge det til?

Som læser her på bloggen, håber jeg, at du lader dig inspirere til at tage handling på din sundhedstilstand.

Det KAN lade sig gøre at blive sundere.

Det ER muligt at tage sagen i egen hånd.

Selv en lille ændring i hverdagen kan hjælpe dig (og store ændringer kan få dig helt i mål).

Alle mine opskrifter kan bruges til at få de her resultater – spar dog på de sunde søde sager.

Tilmeld dig mit gratis nyhedsbrev, så får du et kærligt puf en gang om ugen.

Eller spørg din chef, om I kan lave i firmaordning med mig tilknyttet (de eller du må gerne ringe og høre om det).

Anne Seidelin – Kostvejleder, Coach og Sygeplejerske Østerbro

PS: Jeg har plads til nye personlige forløb for tiden. Så har dit firma ikke en ordning med mig, så tag fat i mig selv, hvis du er usikker på kosten i forhold til dit helbred.

Posted in Sukker
Gratis kostplan og nyhedsbrev:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier
Skriv til Anne
Loading...