Fede Forhold – kostplan, kostprincipper og evidens

Fede Forholds kostvejledning, principper og baggrund

Hvad spiser deltagerne på Fede Forhold, hvilken kostplan får de? Hvordan undgår man blodpropper, fedtlever og type 2 diabetes med kostændringer?

Lasse har tabt 20,5 kilo på de første 5 uger – whaaaaat – hvad sker der?

Hvorfor fortæller programmet ikke noget om, hvorfor de spiser, som de gør, hvad de spiser og hvilke begrundelser, der er for valg og fravalg?

Kostvejledningen i programmet kommer lidt til at lyde som noget fra et dameblad, fordi forklaringer og begrundelser er klippet helt ud. Vægttab er ikke “bare lige at følge en rå kostplan, skippe kulhydrater…” eller noget med “bare lige at være sulten i 7 måneder”.

De 29 minutter pr afsnit skal dække alle tre pars oplevelser i en hel måned inkl. besøg hos eksperter. Og hovedfokus er ikke kost, det er primært et program om parforhold.

Jeg vil derfor komme med forklaringerne bag kostplaner og resultater her.

Vægttab er ALT andet end “bare lige”!! 

Fede Forhold: Sulten? Wuhuu... det er FEDTFORBRÆNDING?????

Det er da ugebladsnonsens. Eller er det? Se forklaringen på sult og fedtforbrænding her:

Fede Forhold: væk med den nederste del af kostpyramiden, forbud og restriktioner?

Er Anne nu blevet vanvittig? Eller er hun stadig ret seriøs og nørdet med sin faglige viden? NB: ALLE må selvfølgelig altid få en skive rugbrød eller portion havregrød.

Fede Forhold: hvorfor skal deltagerne have en kostplan?

Alle par får en skræddersyet kostplan, fordi det er vigtigt, at de får næring nok hver dag. De skal være i kalorieunderskud uden at mangle mursten og mørtel til kroppens livsvigtige funktioner.

Vægttab skal gøres på den sundest mulige måde. Helbredet skal få det bedre. Søvnen skal blive bedre. Det vil sige kostplanen skal baseres på det, der er evidens for, virker mod de forskellige fysiologiske udfordringer deltagerne står overfor.

Uden at gå i detaljer med de enkelte deltagere, så er store mængder af bugfedt blandt andet associeret med:

  • Insulinresistens
  • Nedsat insulinfølsomhed
  • Fedtlever
  • Type 2 diabetes / prædiabetes
  • Forhøjet blodtryk
  • Hjertekarsygdomme
  • Blodpopper
  • Åreforkalkning
  • Snorken
  • Metabolisk syndrom

Jeg har adgang til alle lægens testresultater med fedtprocent, muskelmasse, kondital, blodtryk og blodprøver. Deltagerne testes yderst grundigt både før og efter forløbet.

Den enkelte deltager kan derfor få skræddersyet sin kostplan fra uge til uge i de ugentlige samtaler, eller i den daglige kontakt, de har med mig hver dag.

Fede Forhold: skal deltagerne leve af kål og kikærter i 7 måneder?

Åh, Gud nej, hvis de skulle leve af kål og kikærter i 7 måneder, så ville de nok have haft stoppet samarbejdet med Anne Seidelin efter en uges tid. Der er ingen forbud eller restriktioner:

Fede Forhold: kostplan til sundest mulig kost til hjertekarsygdomme

Der er igennem mange år lavet det ene studie efter det andet, hvor man har testet forskellige kostretninger op imod hinanden for at finde den endegyldige sandhed indenfor kostsammensætning.

Alt for mange kostretninger er mere en kostreligion end evidensbaseret viden.

Derfor er det ganske fantastisk at en gruppe forskere nu endelig har fået samlet alle tilgængelige studier og samlet til et enkelt stort metastudie.

Den endegyldige sandhed skal man dog nok lede længe efter, for mennesker er svære at studere over længere tid med deres kostindtag.

Metastudiet tager udgangspunkt i forebyggelse og behandling af hjertekarsygdomme over en bred kam, men det er stort set de samme principper, der er evidens for til andre livsstilssygdomme.

Studiet kan læses i sin helhed her:

Gabriele Riccardi, Annalisa Giosuè, Ilaria Calabrese, Olga Vaccaro, Dietary recommendations for prevention of atherosclerosis, Cardiovascular Research, 2021;, cvab173, https://doi.org/10.1093/cvr/cvab173

I hovedtræk viser studiet, at en kostplan mod åreforkalkning og hjertekarsygdomme skal indeholde følgende råd:

  • Spar på saltet
  • Spar på animalske produkter (2 x 100 gram om ugen)
  • Flest muligt vegetabilske fødevarer (400 gram grøntsager om dagen)
  • Begræns smør, kokosolie og palmefedt
  • Mere monoumættet fedt (olivenolie, avokado, nødder og mandler)
  • Fjerkræ er sundhedsneutralt (hverken godt eller skidt)
  • Forarbejdet kød skal undgås mest muligt fx. bacon og pølser
  • Erstat kød med bælgfrugter (180 gram x 4 ugen)
  • Fisk (150 gram 2-4 x ugen)
  • Nødder og mandler (30 gram dagligt)
  • Ost (50 gram x 3 ugen)
  • Usødet yoghurt (200 gram dagligt)
  • Fødevarer med højt glykæmisk indeks skal begrænses eller erstattes med fødevarer med lavere glykæmsik indeks
  • 3 kopper kaffe eller te daglig
  • Søde drikke skal begrænses mest muligt

Fede Forhold: kostplan eksempler

Der er ikke to mennesker, der skal spise det samme. Så kostplaner skal altid skræddersys af et professionelt menneske med en relevant sundhedsfaglig baggrund.

Men vil du se, hvordan opskrifterne er strikket sammen, så ligger de fleste opskrifter fra Fede Forhold frit tilgængeligt her på hjemmesiden (ingen betalingsmur).

Der er både Lasses brune linsegryde og Steffen og Simones BROMkålspizza:

https:// anneseidelin.dk/opskrifter

Fede Forhold: de officielle kostråd i fase 1

Parrene følger alle de officielle kostråd, bortset fra at de i fase 1 begrænser indtaget af kulhydrater fra ultraforarbejdede fødevarer som hvid pasta, hvidt brød og hvide ris.

Når deres insulinfølsomhed er tilbage, så kommer fuldkornsprodukterne ind i kostplanen. Det testes via blodprøver.

Mine opskrifter er, ligesom de officielle kostråd, antiinflammatoriske og præbiotiske. De giver et stabilt blodsukker og stabil energi. De tager højde for det meste.

Sundhedsstyrelsen er faktisk ret skarpe i deres anbefalinger efterhånden – hatten af!

Fede Forhold: store vægttab kræver stor faglig viden om BÅDE krop og psyke

Husk at store vægttab og radikale livsstilsændringer kræver professionel hjælp. 

At ændre sine vaner er svært og krævende. Det er et kæmpe stykke ydre og indre arbejde, og alle møder massiv indre modstand mod forandring undervejs.

Hvis du har mange nederlag med i baggagen med vægttabsforsøg? Eller lider af et forstyrret forhold til mad, så skal du have hjælp.

Har du en hård indre dialog, en indre nådesløs kritiker, der dræner dig med alt for høje krav, fiaskofølelse og skam, så skal du også have hjælp.

Et godt sted at starte et selvkærligt vægttab er at læse Mortens Elsøes bøger :”Slut med forbudt” eller “Madro”. Du kan også høre hans podcast: “Detox din hjerne”, så lærer du, hvorfor du aldrig må lave forbud eller restriktioner i din kost.

Midlertidige restriktioner, som i Fede Forhold, kan være nødvendige set ud fra et helbredmæssigt perspektiv, men så skal du følges af et fagligt velfunderet menneske samtidig.

En kostplan må aldrig stå alene!

Fede Forhold: kostvejlederen er også terapeut

Anne har ugentlige samtaler og daglig feedback med alle tre par. Parret fra Herning vælger dog at stoppe efter de første 16 uger. Der har de begge tabt næsten 13 kilo, og ønsker at stå på egne ben.

Det er alligevel begrænset, hvor meget man kan tale om broccoli, så de ugentlige samtaler bliver mere og mere terapeutiske som ugerne går.

Terapeutisk kostvejledning handler om, hvilke følelser og årsager, der ligger bag maden og tykheden. Hvilke mønstre man har med i rygsækken, baggrunden for det hele, og hvordan klienten fremadrettet kan bruge terapeutiske redskaber, fremfor mad, til at håndtere svære situationer i livet med.

Samtidig arbejdes der med den indre dialog via compassion. Den hårde kritiske indre tone bliver mere og mere konstruktiv, omsorgsfuld og venlig, hvilket mindsker følelsen af at være forkert eller skamfuld.

Hvad er compassionfokuseret terapi?

Compassion Focused Therapy (CFT) er en integreret tilgang udviklet af professor Paul Gilbert. Tilgangen har fundament i evolutionsteori, neurovidenskab, social- og udviklingspsykologi, kognitiv adfærdsterapi og Mindfulness.

CFT har været genstand for stigende interesse verden over igennem de sidste mange år, og mange har fundet metoden særdeles anvendelig til forskellige, psykiske problemstillinger.

CFT er oprindeligt udviklet til mennesker, der på grund af en høj grad af selvkritik og skam, har mindre effekt af traditionelle behandlingsmetoder.

Skam, selvkritik og vanskeligheder ved følelsesregulering vides at spille en vigtig rolle i vedligeholdelsen af psykisk lidelse, og CFT’s fokus på udviklingen af compassion og egenomsorg har vist sig effektiv i psykologisk behandling på tværs af diagnoser og terapiformer.

CFT’s kobling mellem en naturvidenskabelig forståelse, neuropsykologi samt psykologiske teorier og teknikker har været et uvurderligt bidrag i forståelsen og behandlingen af psykisk lidelse. (Kilde: https://mindwork.dk/)

Se Anne Seidelins baggrund her:

Om Anne

Del i dit netværk:

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Få de hemmelige tricks

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave:

Gratis E-hæfte med kostplan

Og gratis nyhedsbrev med gode råd til et kærligt vægttab, mere energi og velvære.