Sundere Nutella – lavet på nødder og tørret frugt

“Nutella-på-en-ske” i mangel af bedre sidst på aftenen. Nu kan det lade sig gøre med næsten god samvittighed.

Den her Nutella er mest til dig med børn eller teenagere i huset. De tåler kulhydrater væsentligt bedre end voksne – så længe de er normalvægtige. Plager dine børn efter sødt, så prøv, om den her kan tilfredsstille dem. Den er væsentligt sundere end pålægschokolade, syltetøj, figenpålæg og andre søde pålægstyper.

Præmenstruelle teenagere må du aldrig fodre med sukker. Deres hormoner stikker helt af med dem, når insulin og blodsukker hvirvler rundt i kroppen på dem – så bliver de til små arrige drager. Giv dem en skefuld af det her og nogle grøntsagsstænger..

Men Nutellaen er rigtig god, hvis du skal holde brunch, og folk forventer noget sødt på bordet.

Skulle du være ved at dø for noget sødt en dag, så snup selv en lille skefuld som en treat.

Hormonelle mødre skal nemlig også passe på med sukkeret, de bliver til store arrige drager..

For at undgå overspisning, så kan du selvfølgelig spise den på en klidkiks (opskrift hér), for at få noget mæthed.

Mænd og drenge bliver ikke til drager af sukker, nærmest tvært imod, for den øgede mængde af insulin giver dem desværre en østrogenpåvirkning og dermed på sigt tævepatter (mandebryster) – der er ikke så meget drage over manboobs 🙂

Stabilt blodsukker til alle – det er hormonvenligt – og det giver stabil energi gennem hele dagen.

Opskrift sund Nutella:

100 gram hasselnødder eller andre nødder / mandler (kan ristes først for mere smag)

100 gram delikatesse abrikoser (eller sæt 75 gram abrikoser i blød natten over)

50 gram dadler

½ dl. vand

1 dl. kakaopulver (gerne en god en)

2 teskefulde sort vaniljepulver

1 nip salt

Fremgangsmåde:

Hasselnødderne køres til fint mel på en foodprocessor, hældes over i en skål.

De øvrige ingredienser køres til en blød ensartet masse. Tilsæt derefter nøddemelet og kør til det har konsistens som en  fast nutella. Tilsæt evt. lidt ekstra vand.

Kan opbevares en uges tid på køl. Lav en halv eller en endnu mindre portion, hvis den er svær at lade stå i fred 🙂

Nyd med nærvær!

Anne Seidelin – Coaching til ny livsstil – som holder

Følg med på Facebook – og få et dagligt gratis input!

…Steen har tabt knapt 7 kg, på trods af at han sidder i kørestol og ikke kan røre sig så meget. Han går til genoptræning to gange om ugen og til svømning en gang. Hans blodtryk er faldet fra 183/120 til 123/95!!! Måske kan han gå ned i medicin… (se resten under succeshistorier).

Del i dit netværk:

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: