Kiks af kikærtemel og havreklid – proteinrig klidkiks

Det kan være en god ide for de fleste, der gerne vil have mere stabil energi og øget velvære at skære ned på brødet.

Måske bare i en periode, indtil mavefedtet er væk og insulinresponset fungerer igen.

Så hvad så om eftermiddagen, hvor du lige plejer at smøre dig en mellemmad?

Jo, der kan du så spise en kiks med noget lækkert på.

Er du følsom overfor gluten, så er de her kiks meget bedre end mine almindelige klidkiks. De mætter også lidt mere, da kikærtemel indeholder en god mængde letoptageligt protein.

De er superlette at lave – smager godt – knaser – og derfor er der ingen undskyldning for ikke at give dem en chance.

Din mave bliver så glad!

Trænger du til et lille kærligt puf i den sunde retning, så tilmeld dig mit nyhedsbrev “Bedste opskrifter & gode råd / mere energi” (der er et tilmeldingsfelt her på siden).

Det er klart den letteste måde at skumme fløden gratis på :-)

Klidkiks med kikærtemel

Opskrift kikærtekiks

400 gram havreklid

200 gram kikærtemel (helsekostbutik)

1 spiseskefuld HUSK/loppefrøskaller (pulver eller skaller gul/grøn ingen forskel)

½ spiseskefuld salt

1 spiseskefuld olivenolie

ca. 5-5½ dl. vand (mere tør end klistret, dejen skal kunne rulles ud mellem to lag bagepapir)

Kan drysses med sesam, birkes, nigella, krydderier, kanel, chili eller hakkede kerner og nødder.

Fremgangsmåde:

Alt blandes med håndmixer. Hæld vandet i lidt ad gangen til dejen hænger sammen. Rør grundigt i ca. 10 minutter. Lad den hvile i 10 minutter bagefter.

Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir, tag så det øverste lag bagepapir af og brug til næste plade.

Huller kan spartles ud med en kniv og kanter rettes til ved at skubbe dem sammen. Dejen skal højst være 2 mm tyk, når den er færdigrullet, ellers bliver de for hårde. En kagerulle med højdemåler er en god hjælp.

Skær med en almindelig smørekniv (gerne lidt bred) dejen ud til kiks, ca. 8×5 cm.

Sættes i ovnen på varme plader.

Giv dem ca. 30 minutter på 200 grader. Har du varmluftovn, kan du lave mange plader ad gange. Ellers 1 plade ad gangen.

Er de ikke helt sprøde, vendes de om og gives lidt mere tid på den anden side.

De er færdige, når de er lidt brune, helt tørre og til at knække fra hinanden.

Køles helt af på rist og opbevares i dåse eller pose.

God appetit og nyd med nærvær!

Anne Seidelin – Kostvejledning København – få styr på kosten en gang for alle

Facebookgruppe

Posted in Opskrifter
7 Comments » for Kiks af kikærtemel og havreklid – proteinrig klidkiks
  1. Tina siger:

    De ser lækre ud

  2. Tina siger:

    Fik ikke mit spørgsmål med: Hvor mange plader giver portionen her ?

  3. anne siger:

    Hej Tina

    Tak!

    Jeg har verdens mindste ovn, men der blev ca 50 store kiks.

    God fornøjelse med dem :-)

    Anne.

  4. anne siger:

    Det var så lidt :-)

    Ha’ en skøn dag, Anne.

  5. Tina Troels (DS) siger:

    Tak for en virkelig dejlig opskrift :)

    De er så lækre og gode som mellemmåltid – smør lidt peanutbutter på, så smager de endnu bedre. Eller en ny opdagelse -> Jeg brugte dem som kammerjunker i din Kefir koldskål – det smagte virkelig godt :)

    Dog fik mine kun 20-25 min i varmluftovn.

    Tak for mange gode opskrifter

    :) Tina

  6. Anne siger:

    Hej Tina

    Dejligt at høre!

    Og hvem har brug for junkere, når man kan få kiks :-)

    Knus, Anne.

Gratis kostplan og nyhedsbrev:
"Sund uden at lide afsavn"

Kostplan, opskrifter og 10 nyhedsmails med mine bedste og mest effektive råd. Tilmeld dig uforpligtende her:

* felt skal udfyldes
Nye indlæg
Kategorier
Skriv til Anne
Loading...