Kiks af kikærtemel og havreklid – proteinrig klidkiks

Det kan være en god ide for de fleste, der gerne vil have mere stabil energi og øget velvære at skære ned på brødet.

Måske bare i en periode, indtil mavefedtet er væk og insulinresponset fungerer igen.

Så hvad så om eftermiddagen, hvor du lige plejer at smøre dig en mellemmad?

Sunde kiks

Jo, der kan du så spise en kiks med noget lækkert på.

Er du følsom overfor gluten, så er de her kiks meget bedre end mine almindelige klidkiks. De mætter også lidt mere, da kikærtemel indeholder en god mængde letoptageligt protein.

De er superlette at lave – smager godt – knaser – og derfor er der ingen undskyldning for ikke at give dem en chance.

Din mave bliver så glad!

Trænger du til et lille kærligt puf i den sunde retning, så tilmeld dig mit nyhedsbrev “Bedste opskrifter & gode råd / mere energi” (der er et tilmeldingsfelt her på siden).

Det er klart den letteste måde at skumme fløden gratis på 🙂

Klidkiks med kikærtemel

Opskrift kikærtekiks

400 gram havreklid

200 gram kikærtemel (helsekostbutik)

1 spiseskefuld HUSK/loppefrøskaller (pulver eller skaller gul/grøn ingen forskel)

½ spiseskefuld salt

1 spiseskefuld olivenolie

ca. 5-5½ dl. vand (mere tør end klistret, dejen skal kunne rulles ud mellem to lag bagepapir)

Kan drysses med sesam, birkes, nigella, krydderier, kanel, chili eller hakkede kerner og nødder.

Fremgangsmåde:

Alt blandes med håndmixer. Hæld vandet i lidt ad gangen til dejen hænger sammen. Rør grundigt i ca. 10 minutter. Lad den hvile i 10 minutter bagefter.

Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir, tag så det øverste lag bagepapir af og brug til næste plade.

Huller kan spartles ud med en kniv og kanter rettes til ved at skubbe dem sammen. Dejen skal højst være 2 mm tyk, når den er færdigrullet, ellers bliver de for hårde. En kagerulle med højdemåler er en god hjælp.

Skær med en almindelig smørekniv (gerne lidt bred) dejen ud til kiks, ca. 8×5 cm.

Sættes i ovnen på varme plader.

Giv dem ca. 30 minutter på 200 grader. Har du varmluftovn, kan du lave mange plader ad gange. Ellers 1 plade ad gangen.

Er de ikke helt sprøde, vendes de om og gives lidt mere tid på den anden side.

De er færdige, når de er lidt brune, helt tørre og til at knække fra hinanden.

Køles helt af på rist og opbevares i dåse eller pose.

God appetit og nyd med nærvær!

Anne Seidelin – Kostvejledning København – få styr på kosten en gang for alle

Facebookgruppe

Del i dit netværk:

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: