Småkager uden mel og sukker – paranødder og appelsin istedet

Kære Januar, hvor er det dog rart, at du er her med alle dine gode intentioner om sundhed og velvære!

Desværre står Februar allerede og griner smørret, fordi han har FASTELAVNSBOLLER!!! Yippieee!!! Og fastelavnsboller, det SKAL vi da ha’. Det er jo bare den ene gang om året..

Men hvad så med påskeslikket, pinsefrokosten, Moster Odas fødselsdag, festerne og alle de små helligdagsferier – og SOMMERFERIEN – jamen altså, det stopper jo aldrig.

Og inden du har set dig om, så er det blevet December igen og alle de mange kilo sidder stadig lige godt fast på maven.

Mit budskab er: der kommer aldrig et bedre tidspunkt end NU (lige meget om det er den ene eller den anden måned i året), nok er nok – og nu er nu.

Et første lille skridt er at erstatte dit sædvanlige slik, chokolade og kage med noget, der giver dig næring og fysisk velvære.

De her ualmindeligt lækre småkager, som kun tager 10 minutter at lave, dem skulle du prøve at lave. Måske du tænker, at det da ikke nytter noget, men prøv nu. Hvad kan der ske? Prøv nu bare – og smid så alt det andet, du har i skabe og skuffer ud.

Hjertesmåkage

Sunde Appelsinsmåkager

50 gram dadler

100 gram mandler paranødder (min favorit for tiden, men kan være alle slags nødder)

Saften og den farvede del af skrællen fra ½ appelsin

En skefuld smør

½ teskefulde kanel

½ teskefuld sort vaniljepulver

Fremgangsmåde:

Riv appelsinen fint på et rivejern, så du kun får den farvede del af skrællen med. Skrællen fra den anden halvdel kan gemmes i fryseren til en anden gang. Pres den ene halvdel for saft.

Dadler og paranødder hakkes groft med en kniv og blandes med smør, krydderier, saft og skræl.

Form små kugler, der trykkes flade på bagepapiret (eller vær kreativ med små udstiksforme).

Sættes i ovnen 15 minutter på 200 grader til de er sprøde udenpå og seje indeni (bliver lidt karamelagtige).

TIP: Er du akut lækkersulten en aften, så kan du nøjes med at lave et par stykker. Bare tag en halv håndfuld dadler og en hel håndfuld nødder/mandler, hak og bland med yndlingskrydderier. Kan være lakrids, ingefær, mynte osv.

 

God fornøjelse – og husk intens nydelse er sundt!

 

Anne Seidelin – Systemisk Coach og kostvejleder – København.

 

“Kære Anne, 

Tak fordi du følger med i min rejse med ægte interesse! Tak tak tak, tak fordi du er så sød og ærlig. Tak! 

 Tak for dine råd. Jeg vil gøre mit bedste for at efterleve dem. Jeg vil gerne ha alt min energi tilbage og stå op om morgenen og føle at jeg ikke svigter mig selv.

(Maja, Kbh, 24/6-15 efter 2 samtaler i Den Store Pakkeløsning, se resten her)

Del i dit netværk:

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: