Nytårsforsæt i 4 trin – sådan lykkes du med vægttabet

Hvis det ikke er 100% vigtigt for dig, så vil det aldrig lykkes at gennemføre.

Så, hvorfor er vægttab vigtigt for dig?

Vægttab, mere motion og at kvitte smøgerne, i nævnte rækkefølge, er ifølge undersøgelser de 3 mest almindelige nytårsforsæt. Det er også de 3 projekter, som der er flest, der starter på, og som går i vasken igen. Så hvad er det, der skal til for at det lykkes?

Lad os nøjes med vægttab i denne omgang, og det mentalt grundlæggende, som skal være på plads.

Her er mit bud på, hvad der virker bedst:

1)     Du skal have et helt præcist mål fx: ”den 1/7 vil jeg gerne veje x antal kilo til min sommerferie, og det vil jeg, fordi det vil give mig en følelse af x, y og z!”.

Du skal vide HVORFOR du gør det, og hvorfor det er vigtigt for dig.

2)     Læg en slagplan: tag udgangspunkt i de situationer, hvor du ved, det er sværest og samtidig mest givende at ændre noget.

Fx: I kantinen vælger jeg x, x og x (i stedet for x.x.og x). 

Lad det være meget simpelt og realistisk. Tag udgangspunkt i andre svære projekter, du er lykkedes med tidligere.

Du skal vide HVORDAN.

3)     Sæt datoer på: startdato, delmål og slutdato.

Det skaber klarhed og effektivitet at vide HVORNÅR.

Lav fx et excelark med dine data. Gør det synligt for dig selv at se udviklingen. Involver gerne dit netværk (så forpligter det mere). Giv dig selv små belønninger for hvert delmål, der opnås. Du er din egen chef her.

Hvordan kan du bedst motivere og belønne dig selv for dine fantastiske og vedholdende handlinger?

4)     Få professionel hjælp, hvis du har mange nederlag med i baggagen, når det drejer sig om livsstilsændringer og vægttab.

Det ER svært at tabe sig! Så få hjælp. En personlig træner er so last year. Det nye sorte er din egen kostvejleder. Når det handler om vægttab, så betyder motion kun 20% og kosten 80%.

Det giver ro at vide HVEM, der støtter dig.

I punkt 1 bruger jeg bevidst en følelse i målformuleringen. Det gør jeg fordi positive følelser er ekstremt attraktive. De kan ikke købes nede i Netto eller i H&M.

I et svagt øjeblik kan din reptilhjerne jo let overbevise dig om, at en ny bikini og en sarong let kan løse problemet. Men vil det give dig glæde og ro helt nede i maven?

Dit HVORFOR er det allervigtigste i hele processen – det er her du skal lægge mest tid.

Gør det skarpt

I punkt 2 skal du have en løsning på de fælder, som du bare ved, vil opstå.

Du skal faktisk skrive dem ned, så du ikke skal til at diskutere med dig selv, om du nu alligevel gerne må få pommes frites til din burger – og milkshake – når nu alle de andre ved bordet må få det (og det er på tilbud, er økologisk, din yndlingssmag osv af fremragende bullshit-argumenter).

Formålet med punkt 3 er, at du ikke må give op, hvis nu det hele står lidt stille i en periode.

Livet er aldrig en motorvej – det er dit liv, og det er altid uforudsigeligt – heldigvis. Men har du lavet en graf eller kurve, der viser dine fremskridt, så giver det altid et lille ekstra skub, at du kan se, det nytter.

Her er Mette Maries graf:

Når du gør det rigtige, tager de rigtige valg, så går vægten nedad (og omvendt, der er intet, der er gratis).

Punkt 4 giver næsten sig selv.

Alle projekter har større sandsynlighed for at lykkes, når du har de mest kompetente folk med på holdet

En fagperson med lige præcis de evner og den viden, du selv mangler. En der giver dig styrke, vilje og lyst til at knokle for det. En sparringspartner som kun er til for dig, og som løfter projektet op, hvor det hører til, så du kan lykkes med og få styr på det hele – en gang for alle.

Hvis ikke du har professionel hjælp, så få støtte fra dit netværk – det virker at være et team.

Ændring af vaner er altid en bitch

Vaner og rutiner styrer det meste af vores liv og enhver ændring kræver en vældig masse energi de første måneder. Energi som du måske har svært ved at trampe op ad jorden.

Du ved, at det bliver et fantastisk år, hvis du følger dit hjerte og inderste intention om forandring.

Der er altid en løsning:

Vil du have styr på nye vaner, vægt og helbred, så se mit onlinekursus her

Anne Seidelin – sygeplejerske, hormon- og kostvejleder

(Det er Mette-Maries graf, jeg har fået lov at bruge som eksempel. Se hendes feedback til forløbet her)

Succeshistorier om kost­forløb

Fri for sukkercravings

Hej Anne, Tak for et virkeligt godt, konkret og brugbart koncept. Jeg har været med fra side linjen med dine opskrifter siden august 2020 og

Læs mere

Relateret indhold

Gratis e-hæfte når du tilmelder dig nyhedsbrevet

Få et gratis e-hæfte med opskrifter, minikostplan og gode råd med som bonus: