Scrambled eggs, mental klarhed og Alzheimers

Højt blodsukker over tid giver os Alzheimers – især hvis vi er stillesiddende!

Det er den ret klare besked fra et grundigt studie (se hele artiklen og link til studie her)

“While researchers continue to explore what those mechanisms could be, it’s becoming clearer that none of us, diabetic or otherwise, should assume diets high in sugar are necessarily harmless to both body and mind.

“Just because you don’t have type 2 diabetes doesn’t mean you can eat whatever carbs you want,” epidemiologist Rosebud Roberts from the Mayo Clinic, who wasn’t involved in the study, told The Atlantic.

“Especially if you’re not active. [What we eat is] a big factor in maintaining control of our destiny.”

Selv de tyndfede, der mener “de kan tåle det” (min mormors udtryk) mister altså noget mental klarhed med for mange kulhydrater.

Personligt får jeg øjeblikkeligt en tung dyne ned over min mentale ydeevne ganske få minutter efter indtag af søde sager – slagter vi vores hjerne langsomt ved at marinere den i sukker?

Og løsningen kan altså være let

Drop sukker og stivelse – få styr på dit blodsukker!!

Start med morgenmaden:

Nu vi er ved de lette løsninger:

Æg til morgenmad

Æg i køleskabet og grøntsagsblanding i fryseren.

Suppleret med en hård ost, der kan høvles og give smag og luksus til hvad som helst.

Yes – vi har en vinder til en travl dag (morgen, middag eller aften)!

Pecorino er en hård ost, der minder om parmesan, men den er lavet på fåremælk.

Fåremælk er lettere at fordøje end komælk, så hvis du er en af dem, der puffer på maven af ost, så kan det være, at du tåler pecorino?

Den smager i hvert fald skønt!

What’s not to like – stabilt blodsukker, mental klarhed og mad på 5 minutter 🙂

Vil du vide mere om, hvordan du i hverdagen kan leve så skarpt som muligt, så kom med på mit onlineforløb 9/7-19 – se detaljer her.

Røræg med wokblanding

Opskrift på scrambled eggs med pecorino

(1 portion)

2 økologiske æg

½ pose frossen wokmix fra Netto

1 teskefuld økosmør

½ teskefuld gurkemeje (antiinflammatorisk)

½ teskefuld tørret rosmarin (bare for smagens skyld)

Salt og peber

Høvlet pecorino til serveringen (mindre kan gøre det end på billedet)

Fremgangsmåde

Smelt smørret på panden og tilsæt de frosne eller optøede wokgrøntsager.

Steges sammen med krydderierne til alt er gennemvarmt.

Tilsæt æg og rør rundt, indtil æggemassen er fast men ikke tør.

Læg din høvlede pecorino ovenpå ved servering.

TIP: Kan også laves i dobbelt portion, så der er til næste morgen, din kæreste eller en nem frokost (smager godt kold).

God mental ydeevne!

Anne Seidelin – stabilt blodsukker coaching – København Ø

TIP 2: Følg min side på Facebook – og få opskrifter og  flerenyheder der 🙂

Mht søvn, så sover jeg næsten altid 8 timer, men kan godt mærke at min søvn er blevet af en bedre kvalitet, efter jeg er startet på dit program. Alt i alt 👍👍👍 herfra 😊 Tak for dit super gode program. Jeg er så glad for at jeg meldte mig til 😊 Ha en dejlig dag 😊 (se flere succeshistorier her)

Del i dit netværk:

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Få de hemmelige tricks på mail

Tilmeld dig mit nyhedsbrev gratis - og få lige nu mit effektive E-hæfte med kostplan og opskrifter med som gave: