Rugbrød i fase 1 og 2

Et af de hyppigste spørgsmål om onsdagen, når jeg har spørgetid med deltagerne på “sund uden afsavn- onlinekurset” er:

“Hvad med rugbrød? Er det ok i fase 1? Og hvor meget?”

Lad mig skynde mig at sige, at ALT er tilladt i både fase 1 (resultater) og fase 2 (vedligehold). Der er ingen fødevarer, der er forbudte. Det er heller ikke muligt “at synde” for det er ikke en religion at spise sundt.

Mad er bare mad.

Alt afhænger af mængde, sammensætning – og tempo

Og så bestemmer du jo også selv, hvor hurtigt det vægttab skal foregå.

Både fase 1 og 2 består af sund fornuft

Hvis et roligt og rart vægttab er det primære formål med livsstilsændringen, så kan rugbrød godt være en del af den daglige kost. 

Andre mere utålmodige typer skal måske lige droppe brødet i nogle uger.

Der er ikke to mennesker, der skal have det samme, på den samme måde, eller i den samme sammensætning. Derfor er det så genialt, at jeg kan hjælpe dig i processen uge efter uge på kurset.

Du får altid mest sundhed ved at lade den største del af tallerkenen være grøntsager. Men er du træt af grøntsager en gang i mellem, så få din mæthed fra proteiner og ikke brød.

Proteiner vil holde dig mæt frem til næste måltid

Tilsæt helst noget gnavegrønt, så er alt godt. Her er et helt uredigeret billede af min egen turbo-frokost forleden (og ja, der var ikke en gang tid til gnavegrønt):

(Det behøver ikke være så perfekt altid. Sæt barren et realistisk sted.)

Opskrift på frokostmad med røræg, ost og skinke:

1 skive rigtigt godt rugbrød med hele kerner

2 skiver skinke (ikke super sundt, men velsmagende og proteinrigt)

2 skiver god ost 

2 æg 

Tilsæt helst et par gulerødder, nogle ærter, en peberfrugt eller andet let grønt.

God appetit  – og nyd med så meget nærvær som muligt!

Anne Seidelin – Kostvejleder, Coach og Sygeplejerske – Online og Østerbro

PS: Der er stadig ledige pladser på næste hold. Hvis jeg skal hjælpe dig med at skræddersy dit vægttab, så slå til nu:

https://anneseidelin.dk/onlinekursus/

“…Hvad jeg er endnu mere glad for er, at jeg kan mærke humøret stige og der har endda været et par gange i denne uge hvor jeg helt “glemte” at fokusere på min vægt og min størrelse, selv ude i offentligheden!  Det er ellers en konstant byrde, som dræner mig rigtig meget. Så det giver en fantastisk lykkefølelse og lettelse – det kan næsten ikke beskrives… (Heidi Foged, 49 år, mor til 2, efter de to første uger på onlineforløbet “sund uden afsavn”)

Del i dit netværk:

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email

Gratis E-hæfte med kostplan

Og gratis nyhedsbrev med gode råd til et kærligt vægttab, mere energi og velvære.